webForumDet fria alternativet

Ladda in text utan antialias

Flash

3 svar · 477 visningar · startad av doridori

Medlem sedan juni 2006244 inlägg
Frågan#1

Hej

Har ett problem som frustrerar mig oerhört. Har letat igenom Flashdokumentationen och nätet men inte hittat något som kan hjälpa mig.

Det jag vill åstadkomma är:

* En text som laddas in dynamiskt
* Att texten ser "pixlig" ut (ingen eller bitmap-antialias)
* Att det går att animera textens alpha (alltså fade ut och in)

Ladda in text dynamiskt har jag lyckats med. Sen har jag funnit två alternativ och inget av dem hjälper mig: antingen laddar jag in texten utan antialias, och då ser den rätt ut men den går inte att fada ut eller in. Eller så laddar jag in texten och lägger på antialias och då går den att fada men den ser antialiasad och inte pixlig ut.

Så jag undrar nu om det finns någon Flash-haj här på wF som har koll på det här och som skulle vilja hjälpa mig?

Tack för svar

/ E

Medlem sedan dec. 200384 inlägg

Vilken Flashplayer-version exporterar du för?

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

För att kunna tona text, eller göra något mer avancerat än att flytta runt den, så krävs det att du antingen använder device fonts eller att du bäddar in typsnittet.

Nackdelen med device fonts är att du inte vet vilket typsnitt som kommer att användas eftersom detta kan skilja från dator till dator. Nackdelen med att bädda in ett typsnitt är att filstoreleken ökar.

Om du publicerar för en player-version äldre än player 8 så brukar den allmänna rekomendationen vara att använda sk. pixel-fonter. Nackdelen med dessa är att de i princip kräver en teckenstorlek som är en jämn multipel av 8 (8, 16, 24, 32 osv...).

Pixel-fonts kan du hitta här:
http://www.miniml.com
http://www.fontsforflash.com/

För player 8 och senare så kan du ange i properties-panelen vilken typ av antialias som textfälltet skall använda.

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Tack för svaren och lösningen!
Det löste mitt problem på en gång =)

Nu förstår jag inte ens hur jag kunnat ha det problemet, men det måste vara så att jag förbisett något.
På den vägen jag var när jag försökte lösa problemet dock, så använde jag ett textfält skapat med actionscript. Där kvarstår frågan hur man får en bitmap-antialias på texten. Kanske någon vill ta sig an utmaningen och lösa det?

Men som sagt så har jag nu en lösning på problemet som jag klarar mig fint med :)

F.ö. exporterar jag i Flash Player 9/AS3.

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)