webForumDet fria alternativet

Mjuka rörelser?

Flash

3 svar · 506 visningar · startad av Lisali

Medlem sedan okt. 200698 inlägg
Frågan#1

Varför blir alla andras sidor så mycket finare och mjukare rörelser mot mina? Vad är det för knep ni har för er? :OO Är det inställningar i filen eller beror det på att ni är experter? Om jag så bara ska få en liten ikon att åka längs en bana så hackar den, bildruta för bildruta. Alltså den åker fort men det hackar liksom. Förstår ni hur jag menar?

Hjälp!
Lisa

Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

Det kan ju vara en väldig massa saker som spelar in.
Men prova att höja Frame rate.

Jag brukar köra på 31 det funkar på det mesta.

/Patrik

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Hej Lisa

Jag tror jag förstår vad du menar ;)

Det första du kan göra för att få mjukare rörelser är att ändra antalet fps för din Flash-fil. Denna inställning hittar du i properties-panelen om du markerar bara själva scenen (klicka någonstans där det inte finns ett objekt), vid "Frame rate".

Frame rate anger hur många fps (frames per second), alltså bildrutor per sekund, som din Flash-film visas i när den spelas. Det är samma princip som med vanlig gammaldags tecknad film och faktiskt all annan inspelad film också.
Ju högre fps-värdet är, desto mer flytande och mindre "hackigt" upplever vi en filmsekvens. Det är lättast att förstå genom att undersöka det på egen hand i t.ex Flash. Välj en frame rate på 1 fps till exempel, så kommer du att se en ny bildruta (frame) varje sekund. Det kommer se väldigt hackigt ut. Välj en frame rate på 50 fps och din animation kommer flyta på väldigt mjukt.
Observera även att hastigheten på animationen ökar ju högre fps du väljer (en animation som tar 10 frames kommer att ta 10 sekunder om du har 1 fps; samma animation tar 1 sekund om du har 10 fps).

Det finns ett annat sätt som är vanligt att man använder för att få animationer att se snyggare och mjukare ut, och det kallas easing. Om du skapar en animation som en shape tween eller motion tween kan du använda dig av easing. Gör först en tween som vanligt, och markera sedan en frame i din tween i frames-paletten. Nu kan du ändra värdet 'Ease' i properties-paletten. Experimentera med stora värden som -100 eller 100 och undersök hur din animation förändras.

Har du inte koll på vad tweens är för något så har du något nytt att lära dig :i

Känns som det blev en väldigt lång förklaring, men jag hoppas du förstår tillräckligt mycket för att få reda på det du ville i alla fall :D

tjo

edit: Tänk också på att ju högre frame rate desto mer processorkraft krävs det för datorn att spela upp filmen. Jag brukar använda en frame rate på 30 fps, vilket är ganska högt men brukar funka bra.

Medlem sedan okt. 200698 inlägg

Tusen tack, båda ni! Det var precis något sådant jag sökte efter. Nu ska jag genast testa!

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)