webForumDet fria alternativet

Flashfilm beskärning

Flash

4 svar · 382 visningar · startad av patphi

Medlem sedan apr. 20076 inlägg
Frågan#1

Hej jag är helt novis med flash, jag redigerar lite film i Final cut pro och gjort lite hemsidor men aldrig skapat någon flashfilm. Men jag har en fråga om flashfilm beskärning.

Jag har delat upp en hemsida i två delar mha av tabell varav den ena delen som är rätt smal ca 100px, där har jag tänkt att lägga in en flashfilm (en redigerad film gjort i Final cut Pro) som är beskuren istället för vanliga 4:3 eller 16:9 format så skall bilden vara långsmal (kanske 2:5), går det att göra?

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Ja. Det skall gå alldeles utmärkt. Vad använder du för program för att skapa Flashfilmen?

/Mirandir

Hittillis i FCP så har jag bara gjort windowsmedia filmer wmw, asp och quicktime filmer men inte skapat någon flashfilm ännu då jag inte har köpt plugin för att skapa flashfilmer (swf eller flv). Men om det går att beskära filmen så kommer jag att köpa in en sådan plugin för FCP (FinalCutPro).
Via mitt jobb har jag installerat på min dator Macomedia Flash MX 2004. Där har jag visserligen sett något att man kan skapa swf filer.

Skapar man detta i FCP eller Flash MX 2004? Och hur isåfall?

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Enkalst är att helt enkelt angevilken storlek filmen skall ha genom att specifiera en storlek på filmens stage. Per default kommer då Flashfilmen att skalas om samtidigt som innehållet behåller sina proportioner.

Ett annat sätt är att använda actionscript för att "stänga av" skalningsläget. Detta är användbart om man använder en procentuell storlek på Flashfilmen men inte vill att innehållet skall skalas om.

Lägg följande actionscriptkod på första bildrutan:

Stage.scaleMode = "noScale";

Du kan även använda Stage.align för att ange vilken "align" som beskärningen skall ha. Mer information om den hittar du i Actionscript-referensen i Flashhjälpen.

/Mirandir

Tack jag skall testa detta så fort som jag skapat en swf-fil.

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)