webForumDet fria alternativet

Menyproblem

4 svar · 300 visningar · startad av Zendion

ZendionMedlem sedan apr. 20073 inlägg

Hej! Jag håller på att jobba med en meny till en hemsida som består av en hand som öppnar sig när man för musen över den. "I" handen så finns menyalternativen som ska vara länkade till en iFrame utanför flashmenyn. Än så länge har jag bara lyckats få handen att öppna och stänga sig när man för musen över den (knapp). Problemet kommer när man ska klicka på ett menyalternativ. Då går antingen handen ihop eller så "hänger" den sig och börjar skaka okontrollerat beroende på om man lägger länken inuti knappen eller utanför. Är inte så jätte haj på Flash och ActionScript. Så om nån skulle vilja hjälpa mig så vore det super! Skickar med en .fla fil ifall nån vill kolla.

/Jonas

andyoumaydieMedlem sedan dec. 2006608 inlägg

Har jag förstått det hela rätt om du lagt 'handen' i knappen? dvs en movieclip i knappens upstate, en i i downstate etc.

Isåfall, prova att flytta ut det, och lägg bara actionscript i knappen.

Ursäkta om det är lite dåligt förklarat.
Har lite dålig tid just nu, men behöver du mer hjälp så får du meddela, så ska jag ladda ner dina grejer o titta på det när jag får tid. Vilket blir ikväll, nån gång efter tio när jag kommit hem från jobbet. :)

Menyproblem

Ja det är så jag har gjort. Mmm. Har funderat på hur man kan göra det med. Men har så dåliga kunskaper i actionscript. Men om du får tid så får du gärna kolla på filen. De vore sjyst.

/Jonas

Löste problemet genom att inte använda mig utav knappar utan konverterade bara bilden på handen till knapp och använde mig sedan av följande istället:
on (release) {
gotoAndPlay (5);
}
Så bygger man upp animationen den första tidslinjen istället förr att gå genom knappen (Om nån nu förstår vad jag säger, för ja gör det knappt själv :D )
På så sätt så kunde ja kontrollerar mer över vad som händer, men får inte riktigt samma funktioner, men det funkar för mig.

andyoumaydieMedlem sedan dec. 2006608 inlägg

Bra att det löste sig.

Efter att ha tittat på din fil, är jag inte riktigt med på vad du ville skulle hända när man klickade på den? Men det spelar ju ingen roll nu, så länge du är nöjd är jag nöjd. :)

Glöm inte att 'lösa' tråden, förslagsvis accepterar du ditt eget svar som lösning.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)