Enklaste sättet är att kapa ett tomt filmklipp som du slumpar fram blommorna i. Detta filmklipp placerar du såklart på ett lager under texten.
/Mirandir
4 svar · 405 visningar · startad av Hick
Hej!
Jag har ett litet problem.
Gör en flashbanner där det ska slumpas fram blommor. Längst ner i hörnet ska det stå en text. Problemet är bara att allt eftersom blommorna slumpas fram så täcker de texten. Även fast lagret som texten ligger i ligger högst upp. Jag antar att blommorna som slumpas fram bildar något nytt slags lager som kommer över textlagret. Men hur gör jag för att få texten att alltid vara överst?
Hoppas att jag inte vara alltför luddig i min förklaring.
//Jonas
Enklaste sättet är att kapa ett tomt filmklipp som du slumpar fram blommorna i. Detta filmklipp placerar du såklart på ett lager under texten.
/Mirandir
Om du menar att du har flashen i ett html-lager (en div) och texten i html ovanpå, så blir det ofta så eftersom webbläsarna får en order att rita upp den animerade bilden efter det att html-texten ritats upp (kanske dum förklaring, men kan inte förklara bättre). Alltså: animeringar hamnar ovanpå statiska element fast man har t.ex. z-index som säger tvärtom.
Jag tror att mirandir menar att du ska lägga in texten i ett överliggande lager i flashfilen istället. Då ska det väl funka.
mirandir skrev:
/Mirandir
Jag är inte riktigt säker på om jag förstår hur du menar. Så här ser min flash fil ut (Lagernamn och ordning som jag skriver dem. Första lagret=överst):
Actions: Här har jag lagt in alla actionscripts
Text: Här ligger texten
Flower: Här ligger blomman som slumpas fram
Background: Här har jag bakgrunden
Har jag gjort rätt då till att börja med?
//Jonas
Eftersom de framslumpade blommorna täcker texten antar jag att du använder skript för att antingen kopieras från ett inlagt filmklipp eller kopieras in från biblioteket. För vanligtvis så används ett djup av 0 eller högre i actionscript. t.ex börjar metoden getNextHighestDepth() från djup 0. Det som du placerar på scenen manuellt å andra sidan börjar på djup -16383.
Genom att placera de framslumpadet av blommorna i ett filmklipp så slipper du detta problem med djupet. Eftersom filmklipp har egna djupnivåer.
/Mirandir