webForumDet fria alternativet

bilder i flash

11 svar · 646 visningar · startad av nubie

nubieMedlem sedan jan. 200723 inlägg

Sitter och gör en sajt i flash 8 med 10-15 fotografier vilket gör att den blir lite för tung. Hur mycket kan man komprimera bilderna innan kvaliteten blir kass? Ska man "webbspara" i photoshop? Flash komprimerar väl också bilderna när den gör swf... Nu har jag sparat de i den storlek som den ska vara på sidan 150dpi men jag tycker ändå att de saknar skärpa i swf-en.... Anyone?

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Ladda bilderna externt istället för att lagra dem i swf:en.

http://www.kirupa.com/developer/mx/photogallery.htm

När det gäller skärpan så beror det dels på vilken kvalitet filmen kör i, Dels måste bilderna ligga på hel pixel, och sedan spelar det även roll om bilderna skalats om i flashfilmen

/Mirandir

tack! /n

Emil RTMedlem sedan feb. 2004200 inlägg

150 dpi är inte nödvändigt för skärm. En skärm kan max visa 72 dpi. Allt över är overkill.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Vad du har för dpi på en bild spelar ingen roll för en skärm utan är bara relevant för tryck.
För en skärm så är det enda du behöver bry dig om hur många pixlar bred/hög din bild är....storleken kommer alltid variera beroende på vilken skärm och vilka inställningar användaren har.

Jo, till html-sidor brukar jag alltid "webbspara" i photoshop, men i flash så komprimeras ju allt till swf-en och då tycker jag ibland att det ser lite pixligt ut och att bilderna ibland "kackiga"... om man har kört de i 72 från början

Emil RTMedlem sedan feb. 2004200 inlägg

Har du provat att använda png-bilder?

AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg

Just det! Använd png-bilder i 72 dpi. Det ger överlägset bäst resultat.
Och Mirandir har som vanligt rätt - om du absolut vill använda jpg-bilder - lagra dem externt istället för i swf:en. Det verkar som om Flash automatiskt gör en liten jpg-komprimering även om du i Flash sätter kvaliteten till 100...
Png-formatet har dessutom fördelen att det är enkelt att göra delar av bilden genomskinlig eller halvgenomskinlig.
Sist, men inte minst: Skala aldrig en bild i Flash.
/Alar

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Återigen...dpi är inte relevant för bilder som inte skall tryckas.

Om du har en bild som är 100 pixlar bred så spelar det ingen roll om den är 1000 dpi eller 10dpi...på en skärm är den liktförbannat 100 pixlar bred.

Visst kommer det stå i PS att den ena är 0.1 tum bred och den andra 10 tum bred....men då du visar bilden på en skärm så är det alltid 100 pixlar bred och faktiska storleken kommer variera från skärm till skärm, men varken kvalitet eller storlek kommer ha någonting att göra med vad du körde med för dpi.

Lite relevant är det väl ändå eftersom bildskärmar har en upplösning på 72 dpi. Då är det ju onödigt att spara ner bilder med upplösningen 300 dpi t.ex. En bild sparad med upplösningen 300 dpi blir ju "tyngre" än en bild sparad i 72 dpi...
/Alar

pixel8Medlem sedan dec. 200676 inlägg

Alar skrev:

Lite relevant är det väl ändå eftersom bildskärmar har en upplösning på 72 dpi. Då är det ju onödigt att spara ner bilder med upplösningen 300 dpi t.ex. En bild sparad med upplösningen 300 dpi blir ju "tyngre" än en bild sparad i 72 dpi...
/Alar

hur har du lyckats med det?. innehåller bilderna lika många pixlar så ska dom bli lika stora oavsett dpi.

// m

Visste nog inte riktigt vad jag pratade om... :r
/Alar

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)