webForumDet fria alternativet

Dynamisk width på bakgrunden

Flash

4 svar · 640 visningar · startad av Duffer

Medlem sedan mars 2003429 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag har sneglat lite på tradedoublers nya site, där har dom en ganska sofistikerad flashpresentation av företaget på startsidan... (Den stora färgglada saken som man inte kan missa) oavsett skärmupplösning så sträcker den sig över hela sidan utan att den skalar på storleken på själva innehållet i animationen.

Alltså verkar det som att själva presentationen flyter centrerat i animationen, är det så det funkar eller är det någon flashig funktion för att låta bakgrunden bre ut sig över hela sidan och låta det vesentliga ligga där man sagt från början?

(Såg även en annons på lunarstom :r från sonyericsson där dom valt att lägga mobilen i vänstra hörnet och sedan låtan bakgrunden flyta ut i höger och nederkant)

Länk: Tradedoubler
Länk: Animationen

Ha det fint och tack för alla fina tips jag kommer få ;)

Mvh

Medlem sedan okt. 2004186 inlägg

Dom har använt javascriptet SWFobject för att bädda in swf filen och sedan satt bredden till 100%
Antingen har dom gjort en väldigt bred swf eller så har dom en som ändrar storlek till playerns bredd.

rille31 skrev:

Dom har använt javascriptet SWFobject för att bädda in swf filen och sedan satt bredden till 100%
Antingen har dom gjort en väldigt bred swf eller så har dom en som ändrar storlek till playerns bredd.

Kan man göra så utan att filmen ändrar propotioner? =)
Det måste jag testa ifall det är så lätt!

Mvh

Medlem sedan dec. 200676 inlägg

testa att skriva in

Stage.scaleMode = "noScale";

och se sedan till att swfens bredd är 100%

för att få innehållet i mitten så kan du testa att lägga menyn etc i ett movieclip och skriva in följande

MCNAMN._x = Stage.width / 2;
MCNAMN.onResize = function() {
this._x = Stage.width / 2;

};
Stage.addListener(MCNAMN);

har för mig att det var nått sånt iaf : )

Edit: om registreringspunkten i movieclipet är t.ex i vänstra hörnet så
kan du skriva

MCNAMN._x = Math.round(Stage.width / 2 - MCNAMN._width / 2);

jag hade även lite problem med suddiga fonter etc så jag stoppade in Math.round också (slapa mig om det blir galet)

//micke

Det där pixel låter mer som min tanke att det borde vara hur det är gjort, Var inne på att lägga ett movieclip så men mina progkunskaper i flash är inte de bästa, men det där ser väldigt rätt ut =)

Blir testen nu =)

Mvh

243 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)