Jag är jätteny på flash. Jag har tänkt att göra en animation med snirklar som liknar små grenar/växtsjälkar som väger fram. Men jag får inte ihop det? hur gör man?
Det finns ingen genväg för att göra detta.
Vad du måste göra är i princip en tecknad film, ruta för ruta.
Enklaste sättet är att först rita upp slutbilden som du vill ha den. Du ska alltså jobba "baklänges". Därefter lägger du till en ny keyframe och raderar lite av dina snirklar. Sen gör du ytterligare en keyframe och raderar lite till. Osv...
När du raderat hela bilden markerar du alla keyframes och vänder på animationen så att din första keyframe hamnar sist.
That´s it!
/Alar
En gren i taget. Gör en "gren" till grafik. Högerklicka på grafiken och välj "timelineeffects" och sedan "transform" där väljer du hur lagret ska "komma fram" sedan lägger du ihop alla delar i ett "movieclip". Hoppas att det kan hjälpa dig på traven. Lycka till!
Om du ska göra något trädliknande hade jag gjort x antal grenanimeringar. Dvs movieclip där en gren väcer fram. Använd dessa sedan flera gånger. Variera genom att skala, rotera, flippa, sträcka mm för att ge illusionen av att allt är unikt. Men som föregående talare sa så finns det tyvärr ingen knapp för detta i flash. Antingen traditionell cell-animation, fusk med movieclip eller bra programmering.
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e