webForumDet fria alternativet

Hur pass avancerat är det här?

Flash

4 svar · 460 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag ska börja med ett projekt i Webbaserad multimedia 5p nu och jag har bestämt mig för att göra en portfolio i flash där jag ska visa mina bilder.

Nu vill jag veta hur pass avancerat det jag vill göra är. Så jag inte ger mig ut på för djupt vatten. :)

Det här är saxat ur min rapport jag skriver på:

Tanken är att jag först och främst skall ha en extern xml-fil där jag listar alla mina tumnaglar. Xml-filen kommer se ut ungefär så här:

<?xml version="1.0" standalone="yes"?>
<images>
	<header>Bildrubrik</header>
	<thumbnail>Sökväg till tumnagel</thumbnail>
	<image>Sökväg till bildfilen</image>
</images>

Sedan skall jag i Flash läsa in den här xml-filen och lista alla bilder i en liten scroll-sida på högerkanten.

Hela grejen med en xml-fil är att jag vill att min sida skall vara så dynamisk som möjligt. Med en extern xml-fil så slipper jag bli låst till Flash. Jag kan nu i stället bara öppna min xml-fil och infoga några nya rader så får presenteras de automatiskt i flashsidan.

På sidan sen så skall tumnaglarna vara lite nedtonade och när man håller musen över dem så ska de bli klara (100 % alpha).

När man klickat på en bild så skall hela bakgrunden bytas ut mot vald bild och den skall täcka hela fönsterytan.

Det enda som skall synas på sidan är tumnaglarna, bildrubrik och då den högupplösta bilden som skall täcka hela bildytan.

Själva bildgalleriet skall bestå av en ruta med bestämd storlek och en scroll så att man kan navigera upp och ner bland bilderna.

Jag vill göra så att flash-filen känner av hur stort fönstret är. Så är sidan för liten så skall det stå en text där det står "förstora fönstret". Detta för att slippa visa bilderna i felaktigt.

Det jag mest oroar mig för är hur jag ska lyckas med att läsa in bilderna och få dem att stapla upp i ett snyggt galleri.

Jag är tacksam för alla typer av reflektioner och länktips! :bire

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Ser inte några större problem med detta... har bara haft flash kurs i 5-6 veckor. Ser inte det som några jättre problem.

http://gotoandLearn.com har många bra tutorials. Du kan ju kolla på 3D carousel(kan vara felstavat nu) och även Mp3 spelaren för XML exempel. Du kan nog få tips där.

voigtann1 skrev:

Ser inte några större problem med detta... har bara haft flash kurs i 5-6 veckor. Ser inte det som några jättre problem.

http://gotoandLearn.com har många bra tutorials. Du kan ju kolla på 3D carousel(kan vara felstavat nu) och även Mp3 spelaren för XML exempel. Du kan nog få tips där.

Samma här. :) Tycker inte att det låter jätteavancerat, men jag är ny inom kodning.

Tack för länken!

Medlem sedan okt. 2004186 inlägg

Här är några klasser i flash som du borde titta närmare på i hjälpen

MovieClipLoader (för att ladda i bilderna)
Tween (För att alpha tweena bilderna dynamiskt)
Stage (känner av storleken på browsern)
XML (Ladda in och loopa igen xml filen i flash)

Schyst, tack! :bire

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)