webForumDet fria alternativet

språkproblem dynamiska textfält, html

6 svar · 541 visningar · startad av mekkfabrics

mekkfabricsMedlem sedan feb. 200734 inlägg

Hallå.
Sitter och lägger upp dynamiska textfält med extern htmltext, problemet är att det är på tyska så flash förstår inte vissa bokstäver som te x "ü" osv. Jag har testat med olika typsnitt men det hjälper inte.
Någon som vet hur man löser detta?

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

1.) Se till att texten som skickas använder teckenkodningen "utf-8" istället för vanlig "ASCII"

2.) Använder du inbäddade typsnitt? Se till att tecknen finns inbäddade ordentligt.

/Mirandir

tackar för svar men jag får det inte att funka, vad ska "embedda"
det är första gången jag gör detta, tanken är att min kompis ska kunna
ändra i texten och själv lägga upp den.
Jag får nog läsa på lite i manualen ;)
Men mer tips mottages varmt!

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Jag har för mig att Latin 1 skall innehålla de tyska specialtecknen. Men detta gäller ju bara om du bäddat in teckensnittet till att börja med.

Dessutom bör textfilerna skickas som utf-8 snarare än ASCII som sagt. Spara som UTF 8 skall alla moderna textredigerare värt namnet klara. T.o.m. Anteckningar i Windows klarar ju att spara i UTF-8 format.

Skickas texterna via ett serverside språk så måste de vara inställda på att använda utf-8 som teckenkodning.

/Mirandir

mirandir skrev:

Skickas texterna via ett serverside språk så måste de vara inställda på att använda utf-8 som teckenkodning.

/Mirandir

Serverside? Menar du att servern ska ställas in för att kunna skicka utf-8?

headbugMedlem sedan sep. 2006867 inlägg

Mnjäe, men om du har gjort en textuppladdningsfunktion eller så i PHP eller ASP etc så måste du i php/asp-filen säga att du använder UTF-8. Du behöver inte konfa servern.

Däremot om din kompis ska skriva en textfil och ladda upp så måste han tänka på att spara filen i formatet UTF-8, det görs enkelt i notepad/wordpad etc...

Så det lät krångligare än vad det var :)

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Om de visas en rektangel istället för tecknet är indatan fel encodad.
Spara då text fil som utf-8 eller om du skickar datan från ett skript se till att du anger utf-8 som encoding i headern.

Om inte tecknet dyker upp i någon form är den inte "embeddad".
För att embedda tecken skapa ett dynamiskt text fält och i properties tabben klicka på embed knappen. Om du vill ha med de tecken som normalt krävs välj "Basic Latin" i listan och i fältet för tecken att inkludera skriv in "åäöÅÄÖüÜéÉ".
Detta textfält behöver inte ligga på ett synligt ställe på scenen eller innehålla någon text.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)