saturdayMedlem sedan jan. 2007133 inlägg /red skriver om detta på grund av vissa förändringar.
Jag har en send mail funktion i flash och php. Ett formulär som har textfält med embed åäöÅÄÖ. Php-dokumentet är sparat i ANSI(Har prövat att spara i UTF-8 men då krockar det med headern) med...
header('Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1');
... i huvudet.
Php'n "fattar" åäö genom ovanstående. Men så fort variabler skickas från Flash till php-dokumentet, eller tvärt om försvinner encodingen på åäöÅÄÖ.
Någon som vet varför och hur jag ska lösa det? Det verkar alltså vara Flash som inte encodar rätt.
Skickar med UTF-8 som standard. För att använda ASCII så lägg följande kodsnutt på första bildrutan:
if(!System.useCodepage)
System.useCodepage = true
/Mirandir
Det är dock att rekommendera att hålla sig till unicode. Det är inte ett problem att nyare versioner av Flash har unicode support utan en fördel om man vill kunna försäkra sig om att t.ex. åäö visas korrekt.
Sätter man useCodepage till true så kör man på den codepage som operativet använder vilket innebär att det inte är säkert att dina användare ser rätt tecken.
Det är troligt, men med unicode är det säkert.
Frågan är hur du kommit fram till att PHP inte tar emot tecknen ok...det är ju svårt att se hur tecknen ser ut i PHP..du måste väl skicka ut dem på något sätt för att kunna se dem?
Jag har aldrig haft problem med att skicka från Flash till PHP, men däremot då du från PHP visar texten, antingen direkt i webbläsare, i en databas eller i Flash.
saturdayMedlem sedan jan. 2007133 inlägg
Blixtsystems skrev:
Det är dock att rekommendera att hålla sig till unicode. Det är inte ett problem att nyare versioner av Flash har unicode support utan en fördel om man vill kunna försäkra sig om att t.ex. åäö visas korrekt.
Sätter man useCodepage till true så kör man på den codepage som operativet använder vilket innebär att det inte är säkert att dina användare ser rätt tecken.
Det är troligt, men med unicode är det säkert.
Frågan är hur du kommit fram till att PHP inte tar emot tecknen ok...det är ju svårt att se hur tecknen ser ut i PHP..du måste väl skicka ut dem på något sätt för att kunna se dem?
Jag har aldrig haft problem med att skicka från Flash till PHP, men däremot då du från PHP visar texten, antingen direkt i webbläsare, i en databas eller i Flash.
Jag ser det genom att ett mail skickas till mig, med texten som användaren skrivit via Flash. Ett bekräftelsemail skickas även till sändaren med en text som ligger direkt i php-koden, "Tack för ditt mail bla bla bla". Bekräftelsemailet beter sig som önskat med åäö. Men mailet som går till min emailadress med texten från Flash beter sig inte som önskat med åäö.
På så vis vet jag att felet ligger i Flash och inte i php'n.
Jag har läst om ovan problem och det är därför jag frågade här också, för att jag vill hitta ett vattentätare alternativ.
Hur exakt ska jag göra för att få det att fungera som du får det att fungera med unicode? Kan du visa mer exakt hur du får det att fungera?
Du kan kolla in sidan föresten på www.jborg.se och även pröva kontaktformuläret. Men just nu använder det sig av useCodepage.
Jag skulle gissa att emailet inte skickas som utf-8.
Det borde kanske funka att köra strängen från flash genom utf8_decode, eller så kan du se till att mejlet skickas som unicode.