fumusMedlem sedan apr. 200139 inlägg Hej,
Har ett skal med ett antal knappar i en meny som laddar in olika swf-filer beroende på vilken knapp som klickas på, eller som skickar fram till en viss frame. Jag laddar in och ur Swf'erna i en Loader-component(Den som finns i Flash), väldigt smidigt och enkelt.
tex
Knapp 1:
on(press){
gotoAndStop("Intro");
myLoader.contentPath="fil1.swf";
}
Knapp 2:
on(press){
gotoAndStop("Varfor");
myLoader.contentPath="fil2.swf";
}
Knapp 3:(Behöver ingen preloader)
on(press){
myLoader.contentPath=""; //för att rensa ev tidigare innehåll i loadern
gotoAndStop("info");
}
Knapp 4:
on(press){
gotoAndStop("Demo");
myLoader.contentPath="fil3.swf";
}
Knapp 5:(Behöver ingen preloader)
on(press){
myLoader.contentPath=""; //för att rensa ev tidigare innehåll i loadern
gotoAndStop("OmMig");
}
Med tänkbart scenario:
besökare
klickar på knapp 1, hoppar till rätt frame och filen laddas.
klickar på knapp 5, hoppar till rätt frame och innehållet visas.
klickar på knapp 1 igen, hoppar till rätt frame och filen laddas, igen (men från minnet).
Osv
Ja ni fattar.
MEN
Nu till det kritiska, swf-filerna har blivit såpass stora så jag vill ha en preloader till dem, men jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Jag har letat runt men ingen verkar beröra just detta problem (med Loader-Componenten och preloader).
Menyn används för att presentera innehållet på en "Main-yta" mha Loader-Componenten. Så menyn är konstant men innehållet i Loadern är dynamiskt. Både olika Swf'er och frames (upp till 6 frames).
Så jag undrar om det går att använda en preloader som, utifrån vad som ska visas i Loader-Componenten, klarar av att visa en indikation (i % eller stapel) som visar att en fil håller på att laddas in, och som går att återanvända. Till saken hör ju att den endast (helst) ska visas första gången swf'en laddas, för nästa gång besökaren klickar på samma knapp, så laddas filen från minnet, mao snabbare.
Är det någon som har en lösning på detta eller tips på hur jag ska gå vidare. Alla tips och ideer är välkomna.
Mvh
C
Att görsa en preloader till loader-komponenten är i princip samma sak som att göra det till ett vanligt filmklipp. Skillnaden är att loaderKomponenten använder två properties bytesLoaded och bytesTotal istället för filmklippets metoder getBytesLoaded() och getBytesTotal(). Den har även ett percentLoaded-property som ger hur många procent den laddat.
När det gäller att skapa själva preloadern brukar jag rekomendera följande länk:
http://www.senocular.com/flash/tutorials/preloading/
/Mirandir
fumusMedlem sedan apr. 200139 inlägg Förbannat bra tutorial!
Har kommit en bra bit på väg med en fungerande lösning nu.
Tack!
fumusMedlem sedan apr. 200139 inlägg Så nu har jag gottat i tutorialen som nämns ovan, och som sagt det är en mycket bra tutorial.
Har fått det att fungera precis som jag vill. MEN jag får det inte att fungera på alla datorer. Fungerar hur bra som helst på min + en kompis dator, men på 3 andra datorer fungerar det inte alls. ingen % visas och ingen "Bar" ökas på deras maskiner. Hur kan detta komma sig och hur ska jag gå vidare?
Snälla hjälp!
Jag har använt mig av Example 5 på http://www.senocular.com/flash/tutorials/preloading/
Som för övrigt inte heller fungerar på samtliga datorer.
Vad är det för player, Oprativ system och browser(inklusive browserversion) installerad på de datorer som felar respektive de datorer där det fungerar?
/Mirandir
fumusMedlem sedan apr. 200139 inlägg Jag ska ta reda på det och återkomma.
Men en fråga under tiden är ju hur jag kan eliminera detta. Så att "alla" kan se att det laddas en fil. Mha Flash och AS då så klart. Så det inte bara statiskt står en text "LADDAR".
Jag har fö. Flash 8 och utvecklar i.
Testat att Publicera för V7 och V8, men ingen skillnad.
återkommer som sagt när jag har versionsfakta..
Mvh
C
fumusMedlem sedan apr. 200139 inlägg kan meddela att det är en blandad kompott av fungerande resp icke fungerande.
generellt så funkar det blandat på WinXP SP2,W2k3 SP1, flash 8.* och 9.*. I IE och Mozilla FF.
Kan inte hitta något mönster...
Det som uppstår är att det kommer upp en siffra mitt i tex 64%, el 21% och så visas filen.
Så det är precis som att det går för snabbt.
Sliter mitt hår!!
Skumt. Du har ingen fla man kan titta på?
/Mirandir
fumusMedlem sedan apr. 200139 inlägg Du kan kolla på Example 5 på http://www.senocular.com/flash/tutorials/preloading/
Har som sagt testat med den filen med på de olika datorerna men med samma resultat, (eller olika resultat. Beroende på hur man läser det :) )