webForumDet fria alternativet

Ganska avancerad Mp3 spelare, Tre delar jag inte lyckats greppa ännu

Flash

3 svar · 605 visningar · startad av mastodont

Medlem sedan nov. 20056 inlägg
Frågan#1

Försöker göra En mp3 spelare ganska lik den på Myspace i Flash.
Är inte särskilt slipad på kodning över huvudtaget men tänkte ändå försöka mig på det här.

Har hittat massa olika tutorials och lyckats skapa en mp3-spelare som spelare den låt man väljer och så det ser ut som den övre delen med vu-mätare och så genom att hämta följande från en xml fil. som ser ut typ såhär:

<songs>
<song url="enkel_apa.mp3" artist="Enkel Apa" track="Enkel apa" />
<song url="Dissepiraten.mp3" artist="Enkel Apa" track="Dissepiraten" />
<song url="Tidigt.mp3" artist="Enkel Apa" track="Tidigt när jag vakna" />
</songs>

Men, Det är några delar som jag inte riktigt greppat ännu hur jag ska lyckas med. Tänkte om någon vet några bra ställen jag kan läsa mig till det?

Dels hur jag gör själva scrolldelen utan att använda den fula standard scrollen (Så att det ser ut precis som på utkastet). Det ser ok ut med standard grejen på macen men öppnar man det i en pc blir det förjävligt.

Sen är det bilden som tillhör ljudfilen, När den hämtar in ljudfilerna skulle jag vilja att den hämtar bilden samtidigt. Kan man få in det i samma fil som åvan eller hur gör man? Någon som har ett bra exempel eller vet vart jag kan läsa in mig på det?

Och sen har jag tänkt att vissa Ljudfiler ska gå att ladda ner också, genom att trycka på CD skivan men vissa ska inte gå att ladda och då ska cd skivan vara borta. samma sak där någon som har ett bra exempel eller vet var jag kan hitta en bra tutorial på det?

(Bifogar bilden jag ritade upp i PS hur jag tänkt mig spelaren)

Tjing
Markus

mp3_spelare.jpg
Medlem sedan dec. 200384 inlägg

Googla på relaterade ord och du kommer hitta en hel del tutorials där ute. https://www.flashkit.com är bara en av många siter med mycket läsbart. Det du avser att bygga innefattar en rad ganska komplicerade lösningar. Kommer här med ett par korta svar i alla fall.

Din XML-fil kan innehålla mer information, tex länk till tillhörande bild.

Ex.
<song url="Tidigt.mp3" artist="Enkel Apa" track="Tidigt när jag vakna" imageURL="images/tidigt.jpg" />

För att ladda hem mp3-filer bör dessa komprimeras för att undvika att de spelas upp i webbläsaren. Även denna information kan enkelt komplettera till din XML-fil.

Ex.
<song url="Tidigt.mp3" artist="Enkel Apa" track="Tidigt när jag vakna" imageURL="images/image.jpg" downloadURL="mp3/tidigt.zip" />

Medlem sedan nov. 20056 inlägg

Tok schyst, Xml grejen hjälpte ruggit mucket. Då vet jag iallafall vad jag ska leta efter och så.

Tusen Tack!
Tjing
Markus

Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

Angående filnerladdningen så går detta att lösa med:

FileReference.download()

I alla fall om du kör flash 8

/Patrik

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)