webForumDet fria alternativet

Player8-problem?

2 svar · 469 visningar · startad av Alar

AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg

Hej, jag har råkat ut för något väldigt konstigt...

För det första kan det vara bra att veta att jag använder Mac.

Laddade idag hem Flash 8 Professional (30-dagars) och installerade.
Under installationen frågade datorn om jag ville installera Player 8 också.
Jag svarade ja på detta.

Sedan testade jag runt lite och allt funkade perfekt. OBS! Jag rörde inte några av mina gamla fla-filer.

Men när jag senare gick in på en sajt (på nätet) som jag gjort ganska nyligen (Player 6) så funkade plötsligt inte de länkar som jag lagt in i en dynamiskt laddad text. Hände absolut ingenting när man klickade. Funkar inte lokalt på hårddisken heller...

Koden i fla-filen ser ut så här:

function newMovie(name) {
loadMovie(name, "_root.holder"+depth);
}

Och i textdokumentet ser det ut så här:

...blablabla<A HREF="asfunction:newMovie, maskertrailer.swf"><font color="# 0000CD">Klicka här</font></A> för att se föreställningens intro. Blablabla...

(Textdokumentet är sparat som Unicode)

Detta har funkat perfekt tidigare och jag har använt tekniken framgångsrikt på diverse sajter.

Måste jag anpassa koden till Player 8 på något sätt? Är inte Flash 8 bakåtkompatibel?

Sajten som plötsligt inte funkar längre finns på http://www.teaterlederman.com/new
Klicka på t.ex FÖRESTÄLLNINGAR och leta rätt på en länk i texten...

/Alar

phredMedlem sedan nov. 2005314 inlägg

Det fungerar finfint för mig.

Även de andra länkarna jag kunde finna.

AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg

Jo, tidigt i förmiddags kom jag på felet och rättade till det.
Jag sa ju i inlägget att jag inte rört mina Flash-filer. Och det har jag inte heller.

Vad jag däremot gjort var att jag redigerat textfilerna med hjälp av Word.

Word har ju tyvärr den egenheten att det alltid anser sig veta bättre än användaren och därför ibland tar sig friheten att "korrigera" det den tror vara fel. Som t.ex att det saknas ett mellanslag efter ett kommatecken. Word korrigerar då detta "fel" automatiskt utan att fråga om lov.

Men när man skriver script så ska det ibland absolut inte vara något mellanslag!

Word är förresten mitt absoluta hat-program... Just för att det ofta anser sig veta bättre än jag...

Gott Nytt År på er förresten!
Alar

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)