webForumDet fria alternativet

Knappar & ljud

3 svar · 426 visningar · startad av djnex

djnexMedlem sedan dec. 200616 inlägg

Jag håller på och skapar en hemsidan där man skall kunna köpa/lyssna på musik.

Jag har tänkt använda mig av flash när man skall provlyssna på en låt för att man inte skall komma åt url för vart filen finns någonstanns.

På hemsidan har jag listat knapparna på ungefär samma sätt som här nedan.

[KÖP] [LYSSSNA]
[KÖP] [LYSSSNA]
[KÖP] [LYSSSNA]
[KÖP] [LYSSSNA]
[KÖP] [LYSSSNA]
[KÖP] [LYSSSNA]

Det jag vill få att fungera är att om man tex nu klickar på den första knappen lyssna så skall den börja spela upp rätt ljudfil. Skulle man sedan klicka på samma knapp eller tex lyssnaknapp 2 så skall inte två låtar spelas upp samtidigt utan den föregående låten skall dödas så man bara hör den nya valda låten.

Tack för eran hjälp!

bejjanMedlem sedan dec. 200615 inlägg

Läs på om Sound (object) och ladda ner färdiga liknande mp3-spelare från t.ex. actionscript.org eller Flashkit.com.

Jag förstår inte exakt vad du vill ha hjälp med, då jag inte ser någon fråga i ditt inlägg. Vill du bara att någon ska skriva all kod du behöver? :) För du måste nog vara beredd att lägga ner lite jobb om du inte har sysslat med actionscript tidigare.

Det är nog en bra idé för dig att läsa på om FlashVars också (querystrings i Flash), så att du slipper göra en ny fil för varje nytt ljud.

MaacusMedlem sedan jan. 2007108 inlägg

En lösning på detta tror jag är om du skriver stopAllSounds(); före din uppspelningskod.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Om du har ett gäng med separata flash filer för varje knapp så måste du använda JS eller externalInterface för att stoppa en lyssningsknapp då en annan spelar.
Jag skulle rekommendera att kolla in JS integration kit (finns på https://www.osflash.org) för att göra en sådan lösning.

Gör du hela listan med knappar som en swf blir det enklare och bara att starta ljudet i samma ljud objekt.

Flash är klart smidigare att spela upp ljud med än de alternativ som finns som WMP eller Quick Time, men skyddar inte dina filer från nedladdning. Det är mycket enkelt att se vilken fil Flash efterfrågar.
Om du låter folk lyssna på hela låtar i skaplig kvalitet så är riktig streaming enda sättet att se till att användare inte helt enkelt kan ladda ner eller plocka filen från cache.
Då är det antingen Flash med streaming servers som FCS och RED 5 eller shoutCast som gäller.
Det är iofs inte heller svårt att grabba en stream.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)