webForumDet fria alternativet

Flash/PC Scrollbugg

8 svar · 635 visningar · startad av Sinus

SinusMedlem sedan dec. 200386 inlägg

Hej,

Om en swf innehåller en v2-komponent i biblioteket, alltså inte ens nödvändigtvis på scenen, och höjden på denna sedan sätts till 100% i html-koden så upphör windows scrollbar att fungera! Jag har svårt att hitta information kring detta och undrar om jag den enda som upplevt problemet?

Någon som vet hur man kommer runt detta tråkiga fenomen?

bejjanMedlem sedan dec. 200615 inlägg

Den buggen har jag aldrig hört talas om. Är inte ens säker på att jag förstår vad du menar. När du säger Windows scrollbar, menar du då att den försvinner i Internet Explorer, eller alla Windows-baserade webläsare? Har du något exempel du kan ladda upp så kanske jag kan vara till mer hjälp.

Om swf-filen har fokus och jag försöker använda musens scrollhjul så fungerar ej detta när en v2-komponent existerar i swf'en. Detta problem uppstår ej på Mac såvitt jag vet.. Efter lite testande har jag sett att måtten ej heller behöver vara satta i procent.

Se http://www.bedui.com/ för exempel

Jaha! Nu förstår jag vad du menar. Det där kan man väl egentligen inte riktigt kalla bugg, det är något som Flash har plågats med sen dess begynnelse, och tyvärr finns det inget sätt att åtgärda det. Det du istället kan göra är att ta bort webläsarens scroll, och ersätta den med en som ligger i själva Flashfilmen.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005713 inlägg

Det är inte en bug då swf'en måste ta focus från scrollhjulet om det skall fungera att scrolla komponenter.
Har man en sida helt i Flash bör man därför sköta scrollningen inom Flash.

Fast "buggen" förekom ju dock långt före Flash hade stöd för scrollande

Hmm, jag kanske är otydlig.. Detta är helt klart en bugg!
Om jag till exempel endast lägger till en radioknapp som Macromedia så vänligt har inkluderat bland sina komponenter till min swf, skall denna swf då ej gå att scrolla? Jag menar inte att scrolla komponenten utan hela webläsarfönstret.

Att skapa en egen scroller fungerar men är inte förenat med bra användarvänlighet och är sällan lika effektivt som systemets egna.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005713 inlägg

MM's focus manager är lite buggig, men den måste ta hand om scroll events för att Flash skall kunna använda den infomationen.
Förvisso inte alltid då en V2 komponent är laddad om det är komponenter som inte har events för mouse scroll, och det är väl kanske på gränsen mellan en dålig implementation och en bugg.

Flash stjäl även dina tangentbordskommandon när den får focus, vilket är bra om man vill kunna använda kommandon i sin swf.
Om jag har ett flashelement på en sida med en scrollbar både i min swf och i webbläsaren vill jag inte att hela sidan skall skrolla, och då är det bra att flash stjäl fokus.

Vad göra om det inte är det man vill?

Skapa en egen scroller kan vara lite jobb, men det finns mängder att välja på som inte alls är förenade med dålig användarvänlighet.
MM's egna V2 komponenter brukar jag dock undvika för de är buggiga och och lägger
på oförlåtligt många Kb på din swf.
Du kunde kanske testa ett bra set med komponenter som t.ex. Bit99. Det kan hända att deras focus manager släpper igenom mus scroll om du inte använder komponenter som behöver dem, om inte annars så har du användarvänliga och effektiva scrollbars i Flash som du relativt enkelt kan skinna.

Lite mer av en nödlösning kanske skulle vara att med getURL anropa en JS funktion vid scroll events som positionerar webbläsarens scrollbar.
http://blog.madarco.net/36/scroll-browser-window-inside-flash/
Dock inte så kul att förlita sig på JS och Flash kommunikation för att se till att sidan scrollar om det går att undvika.

Tjenare,

Tackar för tips, jag får ta mig en rejäl funderare kring vad som kan tänkas bli bästa lösning i detta fall. :)

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb