webForumDet fria alternativet

FPS i browsern

3 svar · 372 visningar · startad av hana78

hana78Medlem sedan aug. 200653 inlägg

Tja!

Snart färdig med mitt projekt och när jag laddade upp det på servern så kör det sjukt långsamt tyvärr...

Det är en slags 'editor'... man har en tidslinje, man får välja musik och sen får man lägga ner filmklipp på tidslinjen som då spelas upp tillsammans med musiken...
(jag kommer posta länken till det färdiga projektet om jag får det att funka så ni får testa själva)

ungefär som kossan på scenen som milko eller fjällfil eller vad de nu heter gjorde...

nu är det i alla fall såhär... klippen laddas in dynamiskt, alltså de som läggs på 'scenen' är externa swf:er...

programmet funkar för nuvarande så att när man trycker play så startar musiken och en räknare håller då koll på vart man befinner sig i låten.
I en funktion kollar jag om räknaren nått det första filmklippets startposition o då spelar den upp filmklippet.

problemet är som sagt att filmklippet som spelas upp går aldeles för långsamt...
jag antar att det har o göra med hur browsern renderar saker ?

hoppas på att någon vet något om detta
tack

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Ja filmer spelas i regel upp långsammare i webbläsaren än i standalone.

Det bästa sättet runt detta antar jag är at använda en ljudfil på tidslinjen som är satt till stream. Detta skall göra att ljudet bestämmer uppspelningshastigheten. Däremot kan du då få effekten att den "skippar" bildrutor.

Är dock långt ifrån expert när det kommer till hur Flash hanterar streamande ljud på tidslinjen. Vet dock att detta är en beprövad teknik när man behöver låta en extern film bestämma FPS.

/Mirandir

hana78Medlem sedan aug. 200653 inlägg

tack Mirandir...
Jag har funderat på det med, men som det är nu så är 'tidslinjen' virtuell... det är ju bara en räknare som lyssnar till positionen av låten...

jag surfar vidare o ser om jag kan hitta något...

på ett annat forum så skrev det att man skall hålla sig till 12fps för att alla browsers skall klara av rendera i realtid, kan det stämma?

bejjanMedlem sedan dec. 200615 inlägg

Det med 12fps stämmer definitivt inte. Det är ju ungefär som att säga att alla spel kan spelas utan problem, så länge man spelar dem i 12fps. Däremot så är det ju så att desto lägre fps du använder dig av desto större är sannolikheten att datorer hinner rendera din film. Jag brukar normalt göra filmerna i 30fps, och sedan gå ner till 24fps när jag behöver tjäna lite processorkraft (i t.ex. banners), men aldrig under 24. En annan sak som är lätt att ändra för att göra filmen mindre processorkrävande är att ändra kvaliteten som den renderas i, i Flash har man möjlighet att välja mellan Low, medium, high och best, har för mig att high är default, prova medium istället! I Flash 8 introducerades även något som kallas för "bitmap caching", läs på lite om det, och se om det kan hjälpa dig

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)