webForumDet fria alternativet

Noob på Flash

Flashur Flash, Shockwave

2 svar · 334 visningar · startad av shineatric

shineatricMedlem sedan nov. 20062 inlägg

Jag är helt nu på flash. Eller nja helt ny och ny vet jag inte, är ju inte så att jag vet vad det är och att man jobbar med tidslinjer men har en del frågor.

Den första är hur jag importerar bild till min scen.

Den andra är att jag ska bygga ett bildgalleri som visar en bild i taget som ska hämtas ur en databas, undrar hur man kombinerar ASP och FLASH.

Den tredje är att jag vill ha en länk/knapp som man trycker på för att bläddra mellan bilderna fast de ska inte vara inbyggda i FLASH Galleriet utan fristående.

Tacksam med lite svar =)

Sus1975Medlem sedan okt. 20069 inlägg

Hej!
Välj "File", "Import to stage" eller "Import to library".
Väljer du "Import to library" hamnar bilden i paletten library till höger & därifrån är det bara att ta tag i den och dra ut den på scen.
Paletten library finns under menyn window.
//Sus

hana78Medlem sedan aug. 200653 inlägg

Hur indexeras filerna i databasen? Om du har ett webbgränssnitt för att 'ladda upp' bilderna i databasen skulle jag föreslå att databasen skapar en xml fil som du sedan enkelt kan hämta i Flash för att hitta bilderna.

När du skriver 'importera bild' så menar du en extern bild eller?
antingen kan du ju ha ett tomt movieclipp i 'libarary' som du sätter ut flera instanser av på scenen beroende på antalet bilder i xml filen eller så kan du skapa nya tomma movieclips dynamiskt vi actionscript.
Sen laddar du in bilderna/filmerna i dessa tomma movieclips.

tänk en for-loop som går igenom alla bild-noder som finns i xml filen:

tmpItem = folder_mc.attachMovie("folderItem_mc","item"+COUNTER,10+COUNTER);
tmpItem.loadMovie("_clips/thumbs/boxspin.swf"); // eller bild dårå

( i det här exemplet ligger det alltså ett tomt movieclip i library som heter folder_mc och har 'linkage' aktiverat )

vet inte om det var det du ville åt, men det kanske är en början

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)