Jag har fastnat på ett problem med åäö (etc) som inte visas korrekt, eller inte alls, helt enkelt.
Flashfilen gjordes med en äldre variant och då fungerade det utmärkt att läsa variablerna direkt från asp-filen, utan teckenkodning.
När den nu är omgjord blir det inga tecken alls.
I flashfilen läses variabler in från en asp-fil som hämtar data enligt en querystring, och det skrivs ut på sidan. Denna sida anropas av flashfilen.
Hmm, är det verkligen endast jag som har undrat om detta, verkar helt otroligt!
Har funnit lite länkar om att det behöver vara xml, är det korrekt?
Jag har testat att läsa direkt från en txt-fil (i flash, ej webben alltså) med åäö och andra tecken. De vanliga går bra, men när det blir konstiga tecken, verkar det som att inläsningen förstörs, för då bryts strängen och de följande variablerna kan inte läsas in.
Textfilen är inte sparad i något format, vilket ju inte asp-filen heller är. Teckenkodningstesterna jag gjorde i asp-filen gjorde ju ingen nytta heller.
Det gäller Flash 8 (MX) och det verkar som att det blivit betydligt krångligare med den, i Flash 4 fungerar det.
Visst har både text fil och data från ASP en encoding, även om du inte valt någon.
Med textfilen skall du i din editor kunna välja encoding och för ASP kan du bestämma encoding med en header.
Om du vill att flash 8 skall agera som tidigare versioner utan unicode support kan du lägga till denna kod:
System.useCodepage=true
Det gör att flash kör på användarens codepage och det kommer därmed inte nödvändigtvis funka för alla, så det är helt klart att rekommendera att få det att fungera med utf-8.
Efter en del problem och tester har lösningen hittat.
Filen som skriver ut variablerna som flashen läser in innehåller kod för hämtning av variabler tex från en databas, och utskrift.
response.write "var=" & Server.URLEncode(RS("fld")) & "&var2=" & Server.URLEncode(RS("fld2")) osv.
Det behövs alltså inte kod i den för content-type och charset.
I HomeSite som jag använder kan man inte spara filen som utf-8 (den är disabled). Därför måste jag öppna den i Notepad och där göra "Spara som" med kodning utf-8. Därefter kan man redigera och spara den i HomeSite som vanligt.
Konstigt att det inte funnits bättre beskrivet på internet?
281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e