webForumDet fria alternativet

problem med ej avslutad movieclip

Flash

7 svar · 250 visningar · startad av altruism

Medlem sedan nov. 200664 inlägg
Frågan#1

Jag har ett problem som handlar om animeringar och movieclips. Ska se om jag kan förklara detta på ett bra sätt.... jag har en scen som består av ett antal movieclips. Ett av dom innehåller en liten fågel som flyger in från sidan, den animeringen pågår från frame 1 till frame 50.
Jag har varit tvungen att bygga upp det så att vingslagen ligger i ett mc och sen har jag själva framåtrörelsen i själva "huvudMC:et".
Det fungerar som det ska men nu blir det problem då jag ska starta ett annat movieclip innan fågeln har flugit klart. Det är en knapp som ska kunna tryckas på så att ett annat Movieclip zoomas fram.

Problemet är att det blir fel i fågelns framåtrörelse om jag lägger in så att knappen går att trycka på innan fågeln flugit klart.

Det är väldigt svårt att förklara det såhär enbart i text.... men det jag skulle vilja är att man kan klicka på knappen så att det nya movieclip:et zoomas fram samtidigt som fågeln flyger klart i bakgrunden. Detta hade antagligen gått om jag lagt alla olika rörelser till fågeln i ett enda movieclip, men jag kan inte få det att fungera.

Är det någon som förstått något av vad jag snackar om och kanske till och med har tips på hur man kan lösa det? :)

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Kan du inte kolla om animeringen har gått till frame 50? Sedan ska det andra movieclipet laddas in och köras.

Riffles skrev:

Kan du inte kolla om animeringen har gått till frame 50? Sedan ska det andra movieclipet laddas in och köras.

Nej det är så det inte ska fungera. Man ska kunna klicka igång det andra movieclipet innan animeringen är klar. Alltså ska man kunna klicka igång det andra movieclipet i frame 25 utan att animeringen slutar.

NI kan bortse från den här tråden. Det löste sig genom en kompromiss. :)

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Du kan ju berätta hur du åsadkom denna "kompromiss" för att hälpa någon med liknande problem.

Av det jag läst så skulle mitt svar ha varit att du skulle placera framzoomningen av filmklippet i bildruta 2 och frammåt i ett annat filmklipp med ett stop() på första bildrutan. Och sedan så är det bara att starta filmklippet från knappen.

/Mirandir

mirandir skrev:

Du kan ju berätta hur du åsadkom denna "kompromiss" för att hälpa någon med liknande problem.

Av det jag läst så skulle mitt svar ha varit att du skulle placera framzoomningen av filmklippet i bildruta 2 och frammåt i ett annat filmklipp med ett stop() på första bildrutan. Och sedan så är det bara att starta filmklippet från knappen.

/Mirandir

Jag löste det så att jag struntade i att fågeln flyger klart, när man klickar på knappen försvinner fågeln, man ser inte detta då det går ganska snabbt.

Det var den lösningen jag trodde skulle gå från början också, men eftersom man har ett stop() så stannar fågeln innan den har flugit klart.

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Om själva animationen av zoomningen ligger i ett eget filmklipp så skall det inte påverka animationen av fågeln alls.

Ett filmklipp spelar ju helt oberoende på om andra tidslinjer spelar eller ej.

/Mirandir

mirandir skrev:

Om själva animationen av zoomningen ligger i ett eget filmklipp så skall det inte påverka animationen av fågeln alls.

Ett filmklipp spelar ju helt oberoende på om andra tidslinjer spelar eller ej.

/Mirandir

Jo jag vet, men allt hänger ihop med att framåtrörelsen på fågeln ligger i samma mc som inzooomningen av det andra mc:et. Detta pga. att (som jag ser det) inte gick att lösa på annat sätt.
hehe, när jag sa att det var svårt att förklara hur jag gjort så var inte det någon överdrift. :) Man måste nog se det för att förstå vilken konstig uppbyggnad jag gjort.

245 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)