AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg Hej,
Jag har i ett textdokument som importeras till Flash (player 6) skrivit t.ex följande:
<font color="#CC0000">Lite röd text här</font>
Detta funkar alldeles utmärkt. Även diverse andra html-taggar funkar.
Men detta funkar tyvärr inte:
<B>Texten ska bli fet>/B>
Enligt MX-Bibeln ska det funka att använda <B> för att göra texten fet.
Någon som vet varför det ändå inte funkar? Och hur man kommer runt problemet?
/Alar
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Felaktig sluttagg. Så här ska det vara:
<B>Texten ska bli fet</B>
cayaMedlem sedan aug. 20051 448 inlägg vill du att texten ska bli markerad eller tjock? dvs är det bara något visuellt eller betonande
visull effekt
.bold {
font-weight:bold;
}
<p class="bold">Texten ska bli fet</p>
resp
<p>Text som inte ska vara fet <span class="bold">Text som ska bli fet</span> och ännu mer ofetad text</p>
betonande
<p><strong>Betonad text</strong> Obetonad text</p>
Har du valt att bädda in typsnittet? Isåfall måste du även bädda in en variant med fetstil också. Eftersom flash behandlar olika textformat som olika typsnitt.
/Mirandir
AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg Ooops!
Men även när jag skriver </B> så funkar det inte.
Har testat även de andra tipsen men dessa funkar tyvärr inte heller.
Jo, Mirandir... jag har bäddat in typsnittet (Verdana).
/Alar
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Har du provat "semantisk markup", dvs taggar som faktiskt talar om vad dom innehåller. <b></b> (som står för "bold") är inte "olaglig", men man använder numera istället <strong></strong>. Kan det vara att programmet du använder hellre vill kännas vid det?
Dessutom kan det kanske ha att göra med versalt "B" eller gement "b" eller att "sluttaggen" ska se ut så här; <strong />
AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg <strong> funkade inte heller...
Förtydligande:
Jag vill alltså från ett textdokument som laddas dynamiskt styra textens utseende (färg, bold, regular).
Färg funkar, och regular funkar också... Men inte bold. Även diverse annat funkar.
Dvs, alla taggar som Flash påstår sig acceptera funkar - men inte <B>
/Alar
AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg Det hela löste sig genom att jag lade ett pyttelitet tomt dynamiskt textfält bredvid det egentliga textfältet och i det lilla textfältet embeddade den feta varianten av typsnittet.
Nöden är uppfinningarnas moder...
/Alar
Danne V & Caya: Flash stödjer inte <strong> taggen i sina html-textfällt. Man är helt enkelt utelämnad till <b> eller att använda <span> och det lika begränsade stödet för css.
/Mirandir