Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Jag har gjort ett litet enkelt galleri i Flash där bilder ska visas efter varandra.
Jag vill ha en Nextknapp för att växla till nästa bild. Får ej till det.
Har gjort följande:
1.Skapat ett lager för varje bild.
2.Satt ut keyframes där bilderna ska komma osv.
(Dessa ligger ej direkt efter varandra)
3.Skapat ett scriptlager och talat om att filmen ej ska köras automatiskt genom stop();
4. Skapat ett knapplager och skapat en knapp.
5. Markerar knappen och lägger in följande script som ej funkar:
on (release) {nextFrame();
}
Är jag tvungen blanda in labels och för att få det att funka?
Mvh
RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Enklast är att lägga in en bild på varje keyframe och sedan skapa en knapp som går till nästa frame. På knappen skriver du
on (release) {
nextFrame();
}
Glöm ej att sätta ett stop på varje keyframe.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Men hur funkar det om man då har tonade övergångar imellan bilderna med motion tween?
Mvh
RifflesMedlem sedan juni 2000974 inlägg Du kan ju lägga in ett movieclip med tonad övergång på varje keyframe istället.
Eller så använder du till play() istället för nextFrame().
/Mirandir
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Jag har 2 förmodligen ganska enkla problem:
1. Jag har gjort ett litet enkelt bildspel där bilder kommer in efter varandra med tonade övergångar. Problemet jag har är att när sista bilden är gången så blir övergången till första riktigt ful. Det ska vara samma övergång mellan alla bilder även ifrån sista till första. Jättetacksam för hjälp med detta.
2. Sedan skulle jag vilja ha en nextknapp för att komma till varje bild.
Tacksam för hjälp!
1.) På slutet så gör du en övertoning mellan den bild som ligger sist och den första bilden. Alltså tidslinjen sluter med den första bilden helt intonad. Lägg också till en gotoAndStop() som hoppar tillbaka till första bildrutan med första bilden.
2.) Placera stop() på varje bildruta som innehåller en bild helt intonad. Sedan lägger du följande kod på next knappen:
on(release)
{
play();
}
/Mirandir
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg När det gäller att det ska bli likadan toning när sista bilden är gången fick jag fungera tror jag.
2. Om jag har ett liknande exempel och vill att det hela ska växla via en nextknapp.. räcker det inte att använda Stop(); på första bildrutan?
Skickar med ett exempel där det nu är i automatik men att jag istället vill ha en knapp för next och föregående bild..
Jättesnällt så jag fattar vad som händer :-)
Nej. Du måste tala om att den skall stanna på alla ställen du vill att den skall stanna. nextFrame(); går till och stannar på nästa bildruta. Medans play() betyder att den skall börja spela igen. Naturligtvis fungerar detta enbart om tidslinjen stannats med stop() först.
Har modifierat och bifogat din fil
/Mirandir
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Japp!
Fick det fixat igår..ska dock kolla på filen ifall.
Tackar så mkt!
Mvh