webForumDet fria alternativet

Inkludera php i dynamiskt text fält

Flashur Flash, Shockwave

4 svar · 378 visningar · startad av olli_m89

olli_m89Medlem sedan nov. 20063 inlägg

Hej jag håller på med en shoutbox (en typ av gästbok) och då har jag gjort en bakgrund i flash som har ett dynamiskt text fält, min fråga är då hur jag länkar ihop det dynamiska text fältet med en php fil som hämtar och skriver ut från en databas? :q

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg
olli_m89Medlem sedan nov. 20063 inlägg

Okej, tack, fast det där hjälper inte så mycket eftersom jag inte fattar så mycket av actionscript koden, du vet inte nån tutorial där det visas hur man kan includera vilket php dokument som helst, eller går det att generalisera så där mycket?

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Hur du laddar texten beror på hur pass avancerad den är. Är det bara en råtext som skall laddas in? isåfall så gör så här:

1. Börja med att ge ditt textfällt ett instansnamn, om du inte redan har det. t.ex: "shoutbox_txt". Eftersom jag antar att du kommer att använda HTML så se till att textfälltet också är inställt på "Render as HTML".

2. För att ladda själva texten behöver du använda dig av Actionscript-Objektet "LadVars". Så det första du behöver göra är att skapa en instans av objektet. Denna kod kan du placera i princip var du vill längst tidslinjen, så länge det sker före det skall användas. Jag rekomenderar dock att samla all sådan kod i första bildrutan. Då vet du att den finns tillgänglig, ifall du av någon anledning skulle behöva använda den tidigare.

Så här skapar du en instans av LoadVars:

var shoutBoxLoader    = new LoadVars();

3. I Flash sker alla inladdningar asynkront så vi måste använda oss av ett event i LoadVars-objektet för att veta när vi har texten tillgänglig. LoadVars objektet har två stycken events: "onData" och "onLoad". Skillnaden är att onData avfyras direkt som textfilen laddat klart medans onLoad avfyras när texten är färdigbehandlad av LoadVars-objektet. Eftersom vi i detta exempel är intresserad av att få ut texten "rå" så använder vi oss av eventet onData. Den har ju dessutom en parameter som är den råa texten. Så på samma bildruta som ovan så placera följande kod:

// Tilldelar en anonym funktion till "shoutBoxLoader.onData". Denna funktion körs när
// eventet "avfyras".
shoutBoxLoader.onData = function(src)
{
    // Eftersom flash alltid omvandlar radbryt till dubbla radbryt så får vi rensa bort lite
    src = src.split("\n\r").join("\n");

// Sedan så tilldelar vi texten till textfälltet:
    shoutbox_txt.htmlText = src;
}

4. Nu återstår bara själva inladdandet. Så gå till bildrutan där texten skall laddas in och placera följande kod där:

shoutbox_txt.load("shoutbox.php");

Där "shoutbox.php" är en php-fil som hämtar ut datan från databasen och skriver ut den som den text som skall visas i flash. Tänk dock på att fastän ett textfällt i Flash är satt att rendera texten som html så behandlas även vanliga radbryt som radbryt.

/Mirandir

VidborgMedlem sedan nov. 20062 inlägg

Uppdateringsbar flashbanner

Söker någon som kan ta fram en flashbanner med möjlighet att enkelt uppdatera annonsen.
Dvs behålla grundutförande men ändra på texter och bilder. Kan inget om programmering men önskar denna "produkt"

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)