webForumDet fria alternativet

muspekar-problem

2 svar · 315 visningar · startad av KalleWarrior

KalleWarriorMedlem sedan mars 200618 inlägg

Jag har inte hunnit sätta mig in i flash så mycket.. använder flash MX 2004 och tycker det mesta är ganska rörigt såhär i början, har väldigt problem att veta exart vart det är bäst att sätta AS-koderna (om det ska vara i framen eller i själva objektet till exempel).

Jag har ett litet interaktivt program som fungerade jättebra, det var enkelt och jag använde startDrag för att dra ett movieclip och när man lade det på ett annat objekt så byter det frame och blir en ny bild. Det var en av de första ActionScript jag lärde mig så det känns rätt basic.

Men nu vill jag byta ut muspekaren, så muspekaren blir en liten bild jag själv har ritat. jag lyckas få in muspekaren, men nu funkar det inte att flytta mina startDrag-clips längre... min nya muspekare stannar efter att man klickat på clipet, och blir kvar i den positionen medan man fortfarande kan röra på clipet men utan muspekarsymbol överhuvudtaget.

den enda AS-koden jag lagt in sen det slutade fungera är:

Mouse.hide();
startDrag("muspekaren", true);
som ligger i ett eget lager i en egen keyframe som följer genom hela filmen.

skulle vara skönt om nån kunde ge lite tips, antagligen på hur jag ska göra för att få detta att fungera, eller kanske en alternativ lösning.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

startDrag är ju just för att dra i ett clip.
Altså om du håller ner musknappen medans du flyttar på det.
Istället få du använda något i stil med:

this.onMouseMove=function(){
   muspekaren._x=_xmouse;
   muspekaren._x=_xmouse;
   updateAfterEvent();
}
KalleWarriorMedlem sedan mars 200618 inlägg

Nu funkar det (bytte ut x mot y i den muspekaren._x=_xmouse; bara) iallafall, tack så mycket!

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)