webForumDet fria alternativet

dumma *svordom* flash!

Flash

5 svar · 539 visningar · startad av hana78

Medlem sedan aug. 200653 inlägg
Frågan#1

ok, jag har en textBox... och jag försöker ändra dess STORLEK, inte dess skala... hur fasen gör jag???
det funkar om jag drar runt med musen, men använder jag textrutorna för att skriva in 256x128 så ändras skalan och med det även skalan på själva texten.

HJÄLP!!!

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

För att skala om ett textfällt så måste du först dubbelklicka på det så att du hamnar i textredigeringsläget. Sedan kan du använda fyrkanten/cirkeln i ena hörnet för att ändra dess storlek. Har du Flash 8 så finns det en fyrkant i alla hörnen samt en på mitten av varje kant(Det senare gäller enbart dynamiska textfällt)

Vill du ha en bestämd storlek på textfälltet så måste du först rita ut en rektangel i den storlek du vill ha och använda denna som mall. Dumt men sant.

/Mirandir

säg att det inte är sant... det är ju hur dumt som helst!
alla andra objekt lyssnar ju på properties som dess storlek medans transform skalar om dem... bakläxa!!!

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Nja...alla object skalar både om man ändrar properties och transform med undantag från komponenter som implementerat en skalningsrutin.
Skillnaden är bara att man anger värdet i pixels i properties och i procent i transform.

Men visst är det är aning irriterande då man vill se till att få pixelprecision på bredd/höjd på ett textfält.
Om man använder text area komponenten så har den en skalningsrutin inbyggd så med den är det bara att ändra i properties.
Annars om man sätter width/height värden med hjälp av actionscript så beteer sig textField._width på det sätt du vill.

jo det är sant...

fast säg att jag skapar en vanlig ruta men färg... om jag ändrar i properties till 256 så står det att procenten ändras... men nästa gång jag markerar rutan så har 256 blivit dess nya 100%... så fungerar tyvärr inte Textboxen...

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Just då det gäller vektor former så är det så, men om du omvandlar det till en symbol så kommer transform att följa med om du ändrar i properties.

Visst kan det vara aningen förvirrande och det hade kanske varit bättre om textfält inte skalade då man ändrar properties och man hade varit tvungen att använda transform om man vill strecha text.
Förmodligen så använder man helt enkelt samma rutiner som för alla andra symboler, men som sagt, vill man ha ett textfält som har speciella rutiner implementerade för skalning så finns ju text area komponenten.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)