Har försökt att göra en slidemeny (kallas det så, en meny som syns till viss del och som rör sig åt sidorna så resten av den kommer fram beroende på vart man har musen).
Iaf... Jag har gjort ett MC som jag har ett gäng bilder (menyknappar) i. Sedan har jag försök att fixa ihop kodandet själv i brist på bra exempel (tipsa gärna) och det blev så här (ligger på MCt):
onClipEvent(enterFrame) {
if((_root._xmouse<555)&&(_root._xmouse>190)&&(_root._ymouse>570)&&(_root._ymouse<690)) {
if(!(this._x<=(-282))) { //thumbsMC bredd-760
this._x = this._x-2;
}
} else if((_root._xmouse>555)&&(_root._xmouse<940)&&(_root._ymouse>570)&&(_root._ymouse<690)) {
if(!(this._x>=10)) {
this._x = this._x+2;
}
}
}
Det fungerar väl, den rullar som det ska. Men det är inga speciellt mjuka rörelser, det är liksom rulla eller stopp. Hur kan man få det att bli mjukt? Och om man trycker på något alternativ i menyn, hur gör man då för att stanna rullandet som när man inte drar musen över? Naturligtvis så ska det fortsätta rulla om man drar musen igen men annars ska det stanna.
Tacksam för lite hjälp med det här! Har ju haft svårt att hitta något vettigt exempel. Hoppas ni förstår vad jag menar med slidemeny också! :o