webForumDet fria alternativet

Lättast veta om menyn är öppen eller stängd?

Flash

7 svar · 472 visningar · startad av phred

Medlem sedan nov. 2005314 inlägg
Frågan#1

Hejsan, jag har en meny i flash men två stycken huvudkategorier och när kan klickar på dem så expanderar dem fint :)

Min fråga är när jag klickar på ett alternativ så byter man ju sida då laddas flashfilmen om och båda huvudkategorierna är stängda igen, hur kan jag på ett smidigt sätt skicka och ta emot en eller två variabler som håller koll på vilken som är öppen och inte ?

hoppas ni förstår, tack på förhand.

Medlem sedan dec. 20002 526 inlägg

du skulle ju kunna ha en querystring som anger, som du flash läser in när den laddas för å checka vilken sida du e på...

jo jag hade det i tanken att skicka med typ open=1 men hur läser jag in den från en querystring i flash ? Jag måste ju läsa in dem innan flashmenyn visas för att få rätt effekt.

Medlem sedan juni 200546 inlägg

Du kan använda dig av shared objects för att spara data lokalt på användarens dator, och sedan läsa upp igen efter sidbytet.

http://livedocs.macromedia.com/flash/8/main/wwhelp/wwhimpl/common/html/wwhelp.htm?context=LiveDocs_Parts&file=00002665.html

fast då känns det väl lättare att köra loadvars för att hämta värden från sidan?

jag skulle köra på loadvars.

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

LoadVars används för att hämta data via en textfil på servern. Inte den egna sidan. För att hämta variabler skickade som queryString till den egna sidan så använder man "FlashVars": http://www.adobe.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_16417

Men jag skulle hellre rekomendera SharedObjects. De är lättare och du slipper ha en hel lång kedja som av en eller annan anledning kan falera. Och är jobbigare att ändra om behovet skulle uppstå.

/Mirandir

my bad.

Tackar för svaren jag markerar mirandirs svar som slutgiltigt även om jag fick i stort sett samma svar på MSN för en stund sedan :)

tackar.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)