webForumDet fria alternativet

Variabelvärden?

1 svar · 431 visningar · startad av LinusE

LinusEMedlem sedan juni 20066 inlägg

Skulle behöva få lite hjälp angående hur man infogar variabelvärden i olika sammanhang:

Situation 1

När jag klickar på första knappen i en meny så sätter jag ett värde på en variabel (var_entry) som motsvarar den knappen t.ex: var_entry = 1.
När jag klickar på knapp nummer 2 så sätter jag värdet till var_entry = 2 osv...

Sen när jag ska jag ladda in en swf vill jag använda mig av av värdet i var_entry.

Dvs, nått i stil med:

_root.targetInfo.loadMovie("entry" + var_entry+ ".swf");

Går det att skriva så?

Situation 2

Använder mig av var_entry som exempel i detta fallet också:

Vill starta ett visst mc beroende på vilken knapp jag tryck på. Dvs, vill använda mig av värdet i var_entry för att få rätt mc att gå igång.

Nått i stil med

_parent.entry + var_entry +.play();

Meningen är att kodsnutten ska vara dynamisk dvs, har jag klickar på knapp 1 ska koden som köras vara:

_parent.entry1.play();

Har jag klickat på knapp två ska värdet vara:

_parent.entry2.play();

osv....

Lite småsnurrigt detta vore tacksam om någon hade tid att förklara!

Tack på förhand!

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Situation 1: Detta skall fungera utmärkt. Dock så kan du få ange en sökväg till variabeln om den inte är global och finns i ett annat "scope" än den där kodraden.

Situation 2: I detta fallet så finns det två vägar att gå. Du kan antingen använda den såkallade "associative array":

_parent["entry" + var_entry].play();

Eller så kan du använda dig av eval():

eval("_parent.entry" + var_entry).play();

Skillnaden mellan associative array och eval() är att eval() klarar flera steg i dot-notation samtidigt. Men det går utmärkt att använda flera associative arrays efter varandra om så skulle behövas.

/Mirandir

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)