Det gör du genom att lägga till ett "Guidelayer" och i detta lager rita en ellips. Du kan i lagret välja om ellipsen ska vara synlig eller inte.
Lägg sedan till ett nytt lager under ditt guidelayer. Placera grafiken i detta lager - gör en motiontween med start- och stopposition. Eventuellt kan det vara nödvändigt med en extra keyframe mitt i tweenen.
På sista framen lägger du ett script (gotoAndPlay(1);) om du vill att rörelsen ska loopas.
/Alar
Hur får man ett objekt att snurra runt en ellips i Flash?
5 svar · 492 visningar · startad av Kalle M
Japp. Tack funkade! Drog en kvart i taget.
Men behöver jag scriptet du föreslog? Den ska väl loopas ändå när man kör filmen?
Mvh
Om animationen ligger i ett movieclip så behövs ju inte scriptet.
/Alar
Fattar ingenting faktiskt...den hackar när den loopar!
Jag har ritat upp ett stödlinjelager som en stor ellips.
Placerat objektet kl 12. Ny keyframe och placera kl 3. Ny keyframe och placera kl 6. Ytterligare en keyframe och plac kl 12 igen. Problemet är att den hackar när den kommer till kl 12..vid loopningen. Har ej lagt det i movieclip nu.
Hur får jag bort fula hackningen kl 12?
Mvh
Hmm.., du borde klara dig med tre keyframes - kl 12, kl 6 och kl 12 (nja.., ungefär 5 i 12). Har testat detta och det funkar...
Men det bästa vore kanske att scripta hela rörelsen men jag har tyvärr ingen aning om hur man scriptar en oval rörelse. Kanske kan du hitta något på t.ex flaskit.com?
/Alar