webForumDet fria alternativet

Navigering med Movieclip

Flash

4 svar · 326 visningar · startad av Riffles

Medlem sedan juni 2000974 inlägg
Frågan#1

Har två movieclip: Intro och 1
Lägger in dem i huvudscenen: Scene 1, frame 1 och frame 2.
Sätter ett stop på varje.
I Introt ligger ett actionscript sist.Ett stop och en flyttning till 1.
Men själva flyttingen till movieclippet 1 fungerar inte.
Det blir fel med: gotoAndPlay("Scene 1",2);
Hur ska jag göra?

Alternativet är att lägga allt på en en enda lång timeline. Det funkar, men är inte så snyggt

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Du måste addressera huvudtidslinjen annars tror Flash att hoppet skall ske i filmklippets tidslinje. Eftersom filmklippet ligger på huvudtidslinjen så är det bästa att använda "_parent" som adress. Du bör dessutom använda gotoAndStop() för att den skall stanna på bildrutan utan att du måsta sätta ut stop() på den också.

Detta borde fungera utmärkt:

_parent.gotoAndStop(2);

Notera att jag inte angett något scennamn. Detta beror på att scennamn enbart går att använda med funktionerna gotoAndPlay()/gotoAndStop(). Med detta menas i princip gotoAndPlay/gotoAndStop som inte har någon "adress" famför sig.

Hursomhellst så skulle jag också vilja rekomendera att du använder dig av framelabels. Framelabels bör man hellst använda till alla sina goto's. Med en framelabel så räcker det att flytta själva "ettiketten" för att alla goto's som referear till den bildrutan skall justeras om. Och du slipper leta reda på alla goto's som pekar dit och ändra bildrutenummer.

Så här enkelt skapar du en framelabel:
1.) skapa ett lager för dina framelabels. Jag brukar döpa lagret till "--- labels".

2.) I detta lagret skapar du en nyckelbildruta. Se till att nyckelbildrutan är markerad i tidslinjen och öppna properties panelen.

3.) Längst upp till vänster finns ett textfällt markerad "Frame". Skriv in valfritt labelnamn och tryck [Enter]. Nu skall det dyka upp en liten röd flagga ovanför cirkeln i nyckelbildrutan.

4.) Nu kan du ange din framelabel som en sträng i en goto för att hoppa till den.

T.ex:

_parent.gotoAndStop("myLabel");

Där myLabel är det labelnamn du gav bildrutan.

/Mirandir

Det funkar bra. Tack!

En följdfråga då när det gäller navigering.
Arbetssättet är personligt och trivs man med metoden själv så spelar det nog ingen roll vilket man väljer så vilket alternativ är att föredra?

- Arbeta med separata .swf-filer som man laddar in från en huvudfil
- Hänvisa till movieclips som i exemplet ovan
- Gör allt på tidslinjen - är väl inte att rekomendera om det är mycket material
- Ha olika scener som man hoppar mellan

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

- Arbeta med separata .swf-filer som man laddar in från en huvudfil
Klart bästa alternativet. Besökaren behöver bara ladda det som han/hon väljer att se. Så siten kommer att kännas mera snabbladdad även om det kanske totalt sett faktiskt är mer laddningstid.

- Hänvisa till movieclips som i exemplet ovan
Också rätt bra. Men har nackdelen att allt måste laddas från början snarare än "on demand".

- Gör allt på tidslinjen - är väl inte att rekomendera om det är mycket material
Nej det kan bli rätt så grötigt och långa scrollningar fram och tillbaka. Dock kan det vara bra i linjära filmer och t.ex banners.

- Ha olika scener som man hoppar mellan
Rekomenderar att låta bli att använda scener över huvudtaget. Scener är ju egentligen bara en uppstyckning av huvudtidslinjen och omvandlas till en enda lång tidslinje när man publicerar filmen.

Dessutom har de en förmågfa att ställa till det. Vill man ha någon slags kontinuitet mellan de olika delarna, t.ex. med animationer som kör i bakgrunden, så måste man göra onödigt jobbiga workarounds om man använder scener. Sen kan det innebära en hel del merjobb att ändra i designen då man kan bli tvungen att utföra förändringen i varje scen. Plus att man måste ladda allting först.

/Mirandir

Troligtvis använder jag mig av separata .swf-filer med tillhörande preloaders till varje film verkar det som. Styr allt från en huvudfil. Låter som det bästa alternativet.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)