webForumDet fria alternativet

En mjuk panorering i flash?

Flash

5 svar · 496 visningar · startad av wilsonp

Medlem sedan apr. 20063 inlägg
Frågan#1

Hej alla glada!

Håller på och försöker få en bild att panorera på ett mjukt och icke hackigt sätt i flash. Bilden vill inte panorera diagonalt utan tar en pixel åt sidledd och sedan en pixel i höjdled etc. Vad är problemet?

Medlem sedan feb. 2006117 inlägg

Jag är defenitivt ingen expert på flash, men jag har haft liknande strul. Jag tror att man får labba med fps och pixlar. Om man kör 30fps och man vill dra bilden åt höger i 2 sekunder så får man räkna ut vilken multipel av fps:en som passar bra. Med 30 fps så passar det då bra att flytta den 15, 30, 45 eller 60 pixlar etc.

Men om det finns några bättre knep för att få mjukare panoreringar så får någon expert gärna dela med sig av dessa.

Tack, vet du hur man på ett enkelt sätt ser hur många pixlar man har flyttat bilden om panoreringen inte är helt diagonal, utan kanske 40 grader?

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg
var start_x:Number = mcBild._x;
var start_y:Number = mcBild._y;
var distance:Number = Math.pow( Math.pow((mcBild._y-start_y), 2) + Math.pow((mcBild._x-start_x), 2), 0.5 );
trace(distance);

typ?

Medlem sedan feb. 2006117 inlägg

Jag brukar kolla properties-fönstret dä rman kan se de aktuella koordinaterna. Sen får man räkna.

Hej,

De ungefärliga måtten på bilden är; 800x175.

Provade först med att scrolla den med actionscript genom "onClipEvent(enterFrame)". Den fick en start och en slutpunkt för x-axeln samt y-axeln. När jag märkte att det blev hackigt bytte jag till att scrolla den med en motiontween i timelinen. Den scrollar sammanlagt 340 frames med en framerate på 40 fps.

Förslag på förbättringar för att få panoreringen mjukare?

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)