webForumDet fria alternativet

Speciell MP3-spelare

Flash

11 svar · 763 visningar · startad av streetrobban

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag är på jakt efter en MP3-spelare i Flash som man kan skicka variabler till (dvs. låtnamn) så att den spelar upp den valda låten. Man måste alltså implementera PHP i MP3-spelaren? Är det någon som vet hur man gör, eller om det finns något liknande färdigt?

Jag hittade en förut där man skrev in låtarna i en XML-fil som fungerade som playlist, men det är alltså inte något sådant jag är ute efter nu.

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Varför inte? Det är väll bara att låta PHP:n sammaställa låtlistan i XML och anropa PHP-sidan från MP3-spelaren. Detta givetvis förutsatt att du har tillgång till spelarens fla-fil.

/Mirandir

Jag har tillgång till .FLA. Men jag förstår inte vad du menar?

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Det jag menar är att du i fla-filen letar upp den url som pekar på XML-filen och byter ut den mot en adress till en PHP sida. Denna php-sida skriver ut en XML som innehåller de låtar som skall spelas.

/Mirandir

Ok. Ett av problemen jag brottas med är att sidan kommer att användas av flera personer, och alla ska ha en egen playlist.

Medlem sedan sep. 2005114 inlägg

Hmm, jag är lite förvirrad...
Ska du ha en server med mp3 filer, sen på din sida ska folk kunna lägga ihop en spellista av dem?
eller vill du göra en flash mp3-spelare som dina besökare kan ladda hem och använda lokalt?

Iaf, du skulle kunna använda ett SharedObject för att spara spellistan på klientens dator.. Har för mig att det finns en smidigare, men kan inte dra mig till att minnas vad det är. (Vart ett tag sen jag höll på med flash)

dapper: Ska du ha en server med mp3 filer, sen på din sida ska folk kunna lägga ihop en spellista av dem? Exakt!

Vad är SharedObject?

Medlem sedan sep. 2005114 inlägg

http://www.macromedia.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_16194

använd ett sharedobject för att spara en spellista på klientens dator.
annars får du, som sagt, koppla till en php sida för att spara/ladda spellistor, vilket är rätt okej om du vill ha inloggningar för spelaren.

dapper: det bästa skulle vara om man kunde koppla spelaren till en php-sida. men det funkar inte idag, eftersom spelaren inte kan läsa av php-kod. jag har försökt att generera en spellista med hjälp av ett php-script, men det funkar inte. spelaren läser ju av själva källkoden i php (som genererar spellistan) och därför funkar det inte. så jag måste ha en spelare som kan "läsa av php" om du förstår.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Du måste lägga PHP koden på en server som förstår PHP och genererar en respons som den skickar till spelaren.

Det finns mängder med färdiga spelare inklusive PHP kod för att generera spelista.
Tex: http://www.jeroenwijering.com/?item=Flash_MP3_Player
Den tar XML för att läsa in en spellista och han har ett PHP script för att generera XML från en folder med mp3 filer.

Blixtsystems: att generera en spellista med hjälp av PHP är inga problem. saken är den att flera användare kommer att generera flera olika playlists, och då måste spelaren kunna hitta allihopa (inte på samma gång) så att varje person kan använda spelaren med sin egen lista.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Jag såg på Jeroens sida att han har ett script för flera olika spellistor, jag har dock inte testat hans spelare och vet inte hur han löst det.

Men jag skulle tippa på att man kan använda FlashVars med den för att specificera vilken spellista som skall användas genom att lägga till en URL sträng.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)