webForumDet fria alternativet

apostrofer i embedad dynamisk text?

7 svar · 562 visningar · startad av Klauz

KlauzMedlem sedan jan. 2005133 inlägg

jag har ett dynamiskt textfält med en embedad font, jag har valt att embeda basic latin + åäöÅÄÖéÉèÈ´`'

åäöÅÄÖ funkar bra i textfältet men när jag försöker med apostrofer så följer inte dessa med trots att jag inkluderat dem..

vad beror det på?

PeppoMedlem sedan sep. 2003205 inlägg

En dum fråga kanske, men funkar det att skriva apostrofer i ett vanligt textfält med det typsnittet? Det kan ju faktiskt vara så att det inte finns apostrofer i den fonten du använder.

Typsnittet är verdana, så det ska ju inte vara några problem :)

Hmm skumt, då borde det ju som sagt inte vara några problem. Egentligen borde du inte behöva embeda fonten alls eftersom den finns i stor sett på alla datorer, men jag har märkt att texten kan ju bli lite snyggare om man gör det.

Hur hämtar du upp texten som du ska skriva ut? Kan ju hända att apostroferna faller bort där. Testa också att embeda alla "characters".

jepp , jag embedar för säkerhets skull!

texten skickas in via asp till flash, har även testat med att skriva ut strängar men det blir samma problem.. testade även med att embeda alla characters men det hjälpte inte..

skumt det här tycker jag!

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Jag tror inte att det beror på inbäddningen av typsnittet. Snarare på texten du får från ASP:n.

Vad händer om du T.ex lägger till följande kod på första bildrutan?

if(!System.useCodepage)
    System.useCodepage = true;

/Mirandir

Jag tror som mirandir, testa med codepage. Testa också att köra en trace på texten du får, är inte apostroferna med där då är det inhämtningen som felar. :)

System.useCodepage löste allt :)

Tack!

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)