Hej,
Till skillnad mot de flesta inlägg på den här sidan handlar detta inte om ett problem. Tvärtom. Tänkte bara tipsa om en fiffig användning av instance-namnet på ett movieclip. Råkade hitta detta i en texteffekt-fil från flashkit.com.
När jag skulle modifiera scriptet så hittade jag först inte var i scriptet jag skulle skriva in själva texten. Det visade sig att det var movieclipets instance-namn som var texten. Vilket går till så här: myString = this._name;
Hela scriptet ser förresten ut så här:
letters = 31; //antalet tecken i längsta raden
myString = this._name; //skapar en textsträng av mc-namnet
temp1 = ""; //här börjar själva effekten som naturligtvis kan modifieras till något helt annat
for (n=0; n<letters; n++) {
temp1 += chr(random(42)+48);
}
temp2 = this.myString.substr(0, i);
this.txt = temp2+temp1.substring(i, letters);
i++;
if (i<=letters) {
gotoAndPlay(1);
} else {
stop();
}
Scriptet ligger på frame 2 i ett mc. Första framen är tom. Frame 3 innehåller stop(); Inne i detta mc finns ett tomt dynamiskt textfält som har variabeln txt. Detta fält sträcker sig över alla 3 framesen.
Genom att placera en instance av detta mc på huvudtidslinjen och i propertiesrutan för "instance name" skriva sin text så får man alltså en texteffekt.
Men det är egentligen inte själva effekten som jag tycker är fiffig - utan det är användandet av själva movieclipnamnet eftersom det går att skapa flerradiga små meddelanden genom att dra nya instancer till scenen och skriva in olika texter i propertiesrutan.
/Alar