azahMedlem sedan dec. 200436 inlägg
Jag vill göra en scroller i flash, men det är några saker som jag inte hittat svar på ännu. Om jag lägger en scroller på ett dynamiskt textfält (som de flesta guider visar), kan jag då länka in en htm/txt fil innehållandes html-kod?
Det skulle underlätta om man slapp gå in i flash-filen för att ändra i texten. Jag har sett att man kan ladda in en ren txt-fil, men fungerar det även med html?
sedan funderade jag lite på de inbyggda komponenterna i flash 8, scrollbar exempelvis. Kan det vara något att satsa på, eller bör man vara sparsam med det, eftersom det kräver flashplayer 8 el. liknande?
tacksam för svar.
AlarMedlem sedan nov. 2004158 inlägg
Flash accepterar i begränsad utsträckning html-taggar. T.ex:
<A HREF="http://www.google.com" target="_blank"><font color="#CC0000">Den här texten blir röd, klickbar och öppnar googles hemsida i ett nytt fönster</FONT></A>
Eller:
<A HREF="asfunction:newMovie,main.swf"><font color="#CC0000">Den här texten blir röd, klickbar och länkar till en annan Flash-sida (main.swf) på din server</font></A>
I detta fall måste du i Flash-filen ha definierat en funktion som heter newMovie. Funktionens uppgift är att ladda den nya swf:en som heter main.swf. Som du ser kan man alltså från en ren textfil styra Flash. Något som alltså kan vara mycket kraftfullt.
Vilka html-taggar som accepteras av Flash tror jag du kan hitta i Flash Help.
/Alar
BryngforsMedlem sedan juni 200546 inlägg
sedan funderade jag lite på de inbyggda komponenterna i flash 8, scrollbar exempelvis. Kan det vara något att satsa på, eller bör man vara sparsam med det, eftersom det kräver flashplayer 8 el. liknande?
Komponenterna i Flash kräver Flash player 6.0.65 (bortsett från den nya mediakomponenten i Flash 8), så sett ur det perspektivet är de inga problem att använda. Däremot är komponentramverket ganska stort och komplext, så om man inte behöver all avancerad funktion (fokushantering, databindning osv) som komponenterna erbjuder så kan det vara onödigt.
azahMedlem sedan dec. 200436 inlägg
Tack för era svar. Jag skall kika vidare på det här, och återkommer om jag stöter på problem eller nya funderingar.
rille31Medlem sedan okt. 2004221 inlägg
Är det någon som vet hur man anropar funktioner i från ett textfält med hjälp av URL rutan i property inspector?
Edit//Löste det själv