Är ganska ny på det här med Flash och undrar om man kan få lite hälp på vägen.
Hur gör jag för att få ett lager som det är hål i och med luddiga kanter. Typ om man gör samma i PH så lägger man på ludde eller gaussian blur.
/Apel :q
5 svar · 330 visningar · startad av Apel
Är ganska ny på det här med Flash och undrar om man kan få lite hälp på vägen.
Hur gör jag för att få ett lager som det är hål i och med luddiga kanter. Typ om man gör samma i PH så lägger man på ludde eller gaussian blur.
/Apel :q
Förstår inte riktigt hur du vill ha det. Men blur kan du få i Flash 8 (Kräver även publicering mot player 8.).
/Mirandir
Ska ha ett lager med ett hål i med blur i kanterna så att det blir "halvtransparant" för att bilden under ska få olika halvtransparanta kanter. Hoppas du förstår. Har Flash MX och vad hittar man "Men blur kan du få i Flash 8"
För att få Blur i Flash 8 så markerar du det objekt du vill "blurra" på scenen. Öppnar properties panelen. Väljer fliken "filters". Tryck på det blå plus-tecknet(Det är grått ifall du inte kan applicera filter på den nuvarande markeringen) och välj "blur" i popupmenyn.
/Mirandir
Mask
Flash 8? är det samma sak som MX. Kolla på lite exempelfiler men dom fungerar inte för mig. Det står att det är fel filformat. Varför.
Beskrivningen du gav fungerar inte alls /Apel
Nej Flash 8 är den senaste versionen av Flash som släpptes nu under hösten. Den heter bara "Flash 8". "Flash MX" är version 6. Och "Flash MX 2004" är version 7. Flash 8 heter Flash 8 och är den senaste versionen av Flash.
Blur och andra filter tillkom först i och med Flash 8.
Det går att åstadkomma i tidigare versioner också men innebär lite mer trixande. För bästa blur-effekt så brukar man använda sig av en "färdigblurrad" bild från t.ex. Fotoshop.
En annan väg man kan gå är att placera det som skall blur:as i ett filmklipp som man sedan skapar ett antal instanser av. Varje instans ges en alpha av 100/antalet kopior. Filmklippen placeras sedan så att man har en i mitten sedan så placerar man ett med 1 - 2 pixlars förskjutning åt höger, vänster, upp eller ner. Detta ger fungerar bäst som t.ex. rörelseoskärpa och liknande.
/Mirandir