oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Hej!
Jag har en sida som jag jag laddar in en swf på genom javascript så att den blir lika stor som hela fönstrets yta.
Jag gör detta med:
<script type="text/javascript">
// <![CDATA[
var fo = new FlashObject("full.swf", "title", "100%", "100%", "6.0.65", "#432");
[B]fo.addVariable("flashVarText", "this is passed in via FlashVars");[/B]
fo.addParam("scale", "noscale");
fo.write("flashcontent");
// ]]>
</script>
Där ser ni "fo.addVariable("flashVarText", "this is passed in via FlashVars");" som ska skicka in en variabel till flash men den vill inte fungera!
Det jag ska göra är att hela flashsidan ska ha en övertoning som bakgrund som jag vill ska täcka hela fönstret. Tänkte mata in storleken på fönstret genom det där och sedan ändra storleken på ett MC som innehåller toningen.
Men om jag nu får detta att fungera så antar jag att bakgrunden inte kommer följa med när jag ändrar storleken. Eller kommer den det?
Tack på förhand!
R: Och en sak till. När man högerklickar och zoomar så blir allt jätteknasigt. Jag vet att man kan disabla det om man infogar flashen med html, men hur gör man nu tro?
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Hum hum... Nu fungerade det plötsligt.
Men som jag trodde så uppdateras inte värdet när jag ändrar storleken på fönstret. Kan man göra någon grej i javascript som känner av när man ändrar storleken och skickar ett nytt värde då?
Publicerar du för player 6 (Flash MX) eller senare?
Använd den här koden i stället:
var stageWidth = 550;
var stageHeight = 400;
var myListener = new Object();
myListener.onResize = function()
{
bg_mc._width = Stage.width;
bg_mc._height = Stage.height;
bg_mc._x = (stageWidth - Stage.width) / 2;
bg_mc._y = (stageHeight - Stage.height) / 2;
}
Stage.addListener(myListener);
myListener.onResize();
Där "stageWidth" och "stageHeight" ges "hårdkodade" värden på scenens storlek som angiven i Flash.
Och filmklippet med toningen har instansnamnet "bg_mc".
Om du publiserar för player 5 eller tidigare så kolla på denna:
http://www.macromedia.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_15683
Du behöver dock använda dig av en frame-loop för att hålla koll på variablerna.
För att ta bort menyn kan du ju använda(Player 6 eller senare)
Stage.showMenu = false;
Eller så är det en parameter som jag har för mig heter showMenu som skall ha värdet false i HTML-koden.
/Mirandir
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Underbart!
Eller så är det en parameter som jag har för mig heter showMenu som skall ha värdet false i HTML-koden.
Jag använder ju ingen html-kod för att lägga in flashen :/ görs med javascript.