Hallo!
Tänkte höra mig för om bästa sätten för att få flash att arbeta med data från en MySQL-backend.
När jag sökte i forumet på ämnet verkar det uteslutande svaret vara "Gå via PHP" och det är iofs ingen omöjlighet. MEN det känns lite overhead att gå via PHP när Flash verkar kompetent nog att hantera dataströmmen själv. Min hjärna vill gärna göra ett XSL-anrop mot MySQL och låta denna returnera ett XML-träd eller någon logisk array... någon som har några erfarenheter om detta? Några guider på nätet man kan läsa?
Saknas det alltså ett bra API direkt mellan flash och MySQL?
(notera att xDBC inte är svaret jag letar efter ;) )
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Du ska bara göra så om du tycker att det verkar som en bra idé att öppna din databas för godtyckliga anrop från vilken dator som helst. Tro mig, ligger flashen publikt tillgänglig på webben vill du inte under några omständigheter låta den prata direkt med din databas (om du inte vill att vem som helst ska kunna logga in och säga DELETE FROM tabell1; DELETE FROM tabell2; ...; DELETE FROM tabellN, för det kan man göra under sådana omständigheter). Låt ett script (PHP eller vadhelst du behagar) komma åt databasen på ett kontrollerat sätt och prata med det från flashen. På så sätt kan du begränsa databasen så att t.ex. bara din webbserver kan komma åt den direkt...
vem tycker inte om sql-injections ;)
Ok jag är inte svårövertalad på php MEN jag måste ju bara ställa en följdfråga på detta.
På vilket sätt är publika Flash-applikationer "öppna"? Om jag t.ex. lagrar ett lösenord för en speciell databas i ett actionscript i flash? Är det en lucka?
Om det bara handlar om att hantera "magic qoutes" och strängar som liknar queries är ju det görbart genom att passera alla stränar genom en validering-funktion?
Säger inte emot dig.. är bara nyfiken? =)
Flash är inte så extremt mycket mer slutet än HTML. Det finns gott om Flash decompilers på nätet. Dessa kan användas för att hämta ut skript. Det finns till och med decompilers som kan omvandla swf:er tillbaka, åtminstone till stor del, till en fla.
Så att ja det är en ganska stor lucka ja.
Sedan så körs Flash helt och hållet på klient sidan medans databasen ligger på en server. Är det överhuvudtaget möjligt att göra sql-anrop med username och lösenord direkt på en databas via en url och att den skickar tillbaka resultatet som en XML-fil eller något liknande som flash förstår.
Då känns det mycket enklare att ha en PHP-sida mellan. Kan IOFs även vara JSP, .NET eller vad du föredar.
/Mirandir
Ok då e jag med.. PHP får det bli (och mot vissa backends XSL). Tack för era svar!