webForumDet fria alternativet

Skapa swf i realtid

Flash

6 svar · 557 visningar · startad av Sinus

Medlem sedan dec. 200384 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag undrar om någon har en bra lösning kring att spara annat än endast variabler från FlashPlayer i realtid? Går det tex att dynamiskt generera en swf som sparas i en databas?

/ Fred

Medlem sedan sep. 2005114 inlägg

Tack för svar!

Jag kanske var lite otydlig i min fråga, dock. Tanken är att inifrån FlashPlayer (eller med extern komponent) spara en swf till en databas. Denna skall sedan kunna användas och manipuleras av annan användare vid senare tillfälle. Jag har inte hittat någon information kring huruvida detta är möjligt.. :( Någon som har bra förslag?

/ Fred

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Flash player kan definitivt inte kompilera swf filer.
De lösningar dapper länkade till kan dock skapa swf filer på servern.
De flesta är PHP baserade, så från Flash kan du kalla ett script med variabler som definerar vad swf filen skall innehålla.
Om du av någon anledning sedan vill spara den i en databas kan du väl hitta/göra ett scipt som hälper dig med det.
Jag bukar aldig spara binär data i databaser själv, så den biten vet jag inte hur den går till.

Då du säger att filen skall kunna manipuleras av andra användare låter det dock som ming och liknande inte är vad du är ute efter.
Förmodligen krävs det att du kan konfigurera vad swf filen skall innehålla/göra med hjälp av någon slags markup.
Flex och Laszlo är exemplel på lösningar som skapa swf file fån en XML baserad markup.
Flex är dyrt och Laszlo är lite begränsat.
Men beoende på dina behov så behöver det inte vara omöjligt att själv skapa en skelett swf som du kan konfigurera med XML.

Medlem sedan juni 200546 inlägg

Med ActiveSWF kan du skapa SWF filer med hjälp av XML. Kan inte jämföras med Flex eller Laszlo, men kanske löser dina problem? Kostar pengar, men inga jättesummor.

http://activeswf.com/flash-generation-software-professional.html

Finns det någon speciell orsak till att du vill spara SWF? Det går inte att lösa genom att endast spara "styrdata" som sedan kan läsas och "spelas upp" i en SWF?

Hej,

Jag är bara rädd att det blir väldigt mycket variabeldata och att det kan få FlashPlayer'n att lagga därav idén att spara som swf.

/ Fred

Medlem sedan juni 200546 inlägg

Beror som sagt på vad du vill göra. Att t.ex. representera bilddata (bitmap) blir snabbt ineffektivt om du ska spara det som strängar eller liknande. Att ladda in relativt stora XML filer eller hämta data med remoting eller liknande kommer inte bli problem.

Det du kan råka ut för är om du försöker parsa för mycket utan att Flash spelaren får byta frame, då finns det risk att du låser upp den för länge. Men det handlar om för långa loopar, inte för mycket data. Minnesmässigt ska du snarare oroa dig för bild, video och ljud.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)