webForumDet fria alternativet

knapp och animation

Flash

2 svar · 409 visningar · startad av nirmalee

Medlem sedan dec. 200444 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har skapat en animation som en symbol, animationsbilden vill jag lägga synlig på scenen, jag vill åstadkomma att det på scenen ska ligga ett ljusblått/turkost täcke där jag har animations bilden. När jag sedan trycker ctrl+enter ska animationen köras igång när jag trycker på animationsbilden. Jag vet att jag måste avsluta animationen med ett stop(); så att animationen slutar rulla. Jag vet också att man skriver
on(release)
{
gotoAndPlay(2);
}

på Button
Men jag får inte detta enkla att fungera, är det någon som kan skicka mig ett exempel på hur det ser ut när det fungerar?

MVH en snäll liten flicka

Medlem sedan maj 2003750 inlägg

Kolla först och främst så att symbolen är ett filmklipp och inte en "graphic" eftersom graphic inte kan innehålla animationer.

Sedan så om knappen som skall spela upp animationen inte ligger på filmklippets tidslinje utan kanske på samma tidslinje som filmklippet så måste du ge filmklippet ett instansnamn och använda det för att "adressera" att det är just det filmklippet som skall utföra en gotoAndPlay(). Du ger ett filmklipp ett instansnamn genom att markera det på scenen och öppna properties panelen. Längst uppe till vänster skall det finnas ett textfällt med följande text i grått: "<Instance Name>". Skriv in ett passande namn.

Instansnamn får enbart innehålla bokstäver, siffror och "underscore" ( "_" ). Det får dock inte inledas med en siffra utan måste börja med en bokstav eller "underscore". En rekomendation är också att avsluta instannamn för filmklipp med "_mc" men det är inget måste.

Exempel på bra instannamn:
myMovie_mc
my_movie_mc
film1_mc

Exempel på felaktiga instannamn:
1
1film_mc

När du sedan skall anropa filmklippet så använder instansnamnet såhär:

on(release)
{
     // instansnamnet i fetstil.
     [b]myMovie.[/b]gotoAndPlay(2); 
}

Annars om det är grafik på första bildrutan av filmklippet och du publicerar för player 6 eller senare så kan du lägga koden direkt på filmklippet och då behövs inget instansnamn.

/Mirandir

Medlem sedan dec. 200444 inlägg

Tack för svaret!!!

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)