webForumDet fria alternativet

kommunikation med server

3 svar · 577 visningar · startad av The_Hulk

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Hej!

Jag har börjat testa lite flash och vill göra ett spela där man ska kunna spela mot andra spelare. Har märkt att det inte fanns något bra stöd för detta inbyggt från början i Flash. Man kan kommunicera lite med servern genom att anropa webbsidor (PHP, ASP, m.m.) för att skicka och få svar. Detta är dock inte något bra lösning om man inte från klientens sida vet när servern har ny information, det är ju lite onödigt att fråga servern varje sekund eller med vissa intervall om det finns något nytt. Sökte lite på internet och här på forumet och hittade att det fanns ett tilläg till Flash som heter Flash Communication Server samt något som kallades Flash remoting. Hittade även i en tråd här på forumet att det fanns liknande mjukvara från andra företag varav något var open source. Fanns tydligen något om XML kommunikation.

Vad finns det för fördelar/nackdelar med de olika lösningarna?

Vilket är bäst för turbaserade spel där informationen inte skickas så ofta utan kanske var 5 sekund eller långsammare, dock inga fasta intervaller.

Vilket är bäst för realtidsspel?

Tack på förhand!
Patrik

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Flash communication server är väll det alternativ som är mest lättanvänt. Men det är samtidigt det som kostar absolut mest. Då har du IOFs även möjlighet att skicka ljud och bild från användarens webcam och/eller mikrofon. Om du inte har planer på att använda någotr sådant så kan communicationserver vara lite av ett "overkill".

Ett annat bra alternativ att använda en XML-socket server. XML-socket servrar finns att få tag på gratis om du googlar på't. Vill du testa t.ex. communication server så har jag för mig att det skall finnas en trial att hämta hem på macromedias site.

Nackdelen med bägge dessa två är att du måste kunna installera dem på servern. Eller övertyga ditt webbhotell att göra det, om du anlitar ett sådant.

/Mirandir

Mr NilsMedlem sedan jan. 2000640 inlägg
whadMedlem sedan sep. 2003223 inlägg

Finns det något populärt webhotell som redan erbjuder någon av dessa?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)