hema80Medlem sedan sep. 2004151 inlägg
Håller på och försöker göra en preloader i Flash. Jag har gjort en men den blir inge bra. :l
Problemet är att om någon sitter på en seg uppkoppling (tex 56k modem) så kommer mätaren bli full långt innan sidan laddats klart, besökaren undrar varför man inte kommer vidare när mätaren är full.
Om någon sitter med en väldigt snabb uppkoppling så går mätaren segt i början (typ 1/5 av sträckan) sen hoppar den till slutet.
Det är nog lättast att ni tittar på fla-filen.
http://portal2.mh.se/~hema0400/index.zip
Det måste gå att göra detta på ett bättre sätt så klart! Istället för att låta mätaren växa så länge inte x antal frames loaded så borde man låta den växa i proportion till hur många bytes som är inladdade. Typ.
Ja, vad säger ni?
JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 249 inlägg
http://www.webforum.nu/showthread.php?t=129155
Här har du ett exempel på lösning som skulle vara bättre i ditt fall.
Söker du på preloader så får du många fler träffar.
Jag behöver nog en mer pedagogiskt förklaring än det där.
Varför har han en onClipEvent(enterFrame)? Körs inte script automatiskt när spelhuvudet kommer till en frame?
dapperMedlem sedan sep. 200568 inlägg
preLoadern han skickat läggs i ett MovieClip, så som den är skriven.
Klippet (och även själva filmen) kör enterFrame en gång per bildruta, vilket är det FPS du har ställt in i din film. därmed kollar den rätt konstant, och du får hela preloadern i en frame/klipp istället för att sprida ut det över flera. Om du tar den koden, och gör ditt laddningsklipp sen klistrar in koden i klippets actionscript, så ökar dess skala i x led automatiskt. När den är färdig går filmen till frame 12 och stannar!
Jag förstår faktiskt inte. Äh, det går inte att titta i andras kod så här när man är nybörjare på ActionScript. Jag behöver en pedagogiskt guide som inte bara berättar vad man ska göra utan varför. Tänk Lynda Weinman, om ni läst hennes böcker. Hon är duktig på att komma ner på nybörjarens nivå.
"och du får hela preloadern i en frame/klipp istället för att sprida ut det över flera."
Eh, preloadern? Menar du grafiken? MovieClipet? Scriptet? Del av scriptet?
Verkligen ingen som kan bistå med en förklaring? Ska man behöva gå till communen igen ...
dapperMedlem sedan sep. 200568 inlägg
Jag läser inte IDG men jag antar att du inte är så het på engelska..
(Brukar anta det om svenskar, no offense)
Men det här verkar vara en rätt utförlig tutorial om ämnet:
http://internetworld.idg.se/tjanster/webbskolan/flash/skola5/del2/default.asp
Jag kan förklara det rätt långvindigt och så, men jag orkar inte och det finns andra som redan gjort det. :P
Åh vilken bra och pedagogisk sida. Får tacka så mycket!
akoraMedlem sedan maj 20063 inlägg
Är du sarkastisk när du får hjälp? Vad tror du, allt folk ska jobba åt dig eller?
Är också nybörjare när det gäller flash, man får helt enkelt ta det steg för steg, "Rom byggdes inte under en natt". Va tacksam för den hjälp du får