Scener är alltid åbäken att hantera. Så min generella rekomendation är att inte använda dem annat än till linjära filmer.
När det gäller goto's så rekomenderar jag varmt att använda framelabels istället för bildrutenummer och eller scennamn + bildrutenummer. Så länge som framelabels är unika för tidslinjen så kommer dina goto's att hitta rätt även om du skulle få för dig att flytta önskad bildruta till en annan plats i tidslinjen. Utan att du måste gå in och redigera alla goto's som pekar på just den bildrutan.
En frame label skapar och använder du som följer:
1. Börja med att gå till den scen eller filmklipp som du vill skapa en framelabel på. Skapa ett nytt lager för dina framelabels.
2. Skapa en nyckebildruta, om där inte redand finns en, i önskad bildruta.
3. Se till att markera nyckelbildrutan. ( Det fungerar även med valfri bildruta i lagret. Så länge den ligger mellan önskad nyckelbildruta och nästa nyckelbildruta.) Sedan öppnar du properties panelen och letar reda på texfältet "frame". (Du hittar den längst upp till vänster).
4. Skriv in ett passande namn. Tänk på att det skall vara unikt för dess tidslinje. Vad gäller scener så är de egentligen bara "uppstyckningar" av huvudtidslinjen som existerar medans man redigerar filmen så två olika scener kan inte innehålla likadana framelabels. Och så vitt jag vet skiljer den *inte* på små och stora bokstäver.
5. För att använda en framelabel i en goto så anger du dess namn som en sträng. T.ex.:
gotoAndPlay("myLabel");
/Mirandir