webForumDet fria alternativet

Problem med bildkvalitet(bitmap) i Flash

4 svar · 396 visningar · startad av Sidekick_intera

Sidekick_interaMedlem sedan sep. 200414 inlägg

Hej,

Jag har nyligen gått över till Mac och sitter nu med mitt första Flash-projekt.

Vid import av bitmap-bilder vilka jag sedan använder i filmen så sabbar Flash kvaliteten på bilderna vilket får dem att se ut som skräp. Bilden är intakt och snygg då jag öppnar det enskilda objektet i biblioteket, men så snart jag släpper objektet i ett movieclip så blir bilden korrupt. Jag har aldrig tidigare upplevt detta problem.

Några ledtrådar?

Tacksam för hjälp!

Använder som sagt Mac och Flash Professional 7.

/Marcus

OK. Jag har lyckats lösa det genom att först lägga bitmap-bilden(.jpg) i en grafisk symbol och sedan denna i sin tur i ett movie clip. Denna lägger jag sedan på scenen.

Flash är inte alltid logiskt...

:)

NEJ...fel av mig! Det funkar om jag lägger symbolen direkt på rot-nivå i en keyframe på tidslinjen, men inte om jag vill lägga den i ett movieclip på motsvarande sätt. Varför?

mozillaMedlem sedan juli 20011 084 inlägg

Flash med bilder brukar vara känsliga för var man lägger bilden/MCt, se till att placera dem endast på hela pixlar. Sedan kan du även högerklicka på bilden i biblioteket och kryssa ut "Allow smoothing"(eller något i den stilen) under "Properties".

Jag känner till dessa problem, och har tänkt på det. Men det lustiga är att bitmap-symbolen och den grafiska symbolen ser bra ut, men så fort jag lägger någon av dem i ett movie-clip så händer det något med kvaliteten på bilden.

Nu när jag kastar movieclipet ifrån scenen/tidslinjen och sedan lägger tillbaka det på nytt ifrån biblioteket så är problemet löst. Måste vara någon bugg...

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)