webForumDet fria alternativet

Flashmeny med navigering i php

Flashur Flash, Shockwave

3 svar · 268 visningar · startad av ejick

Medlem sedan mars 2001895 inlägg
Frågan#1

Hej,

jag besökte https://www.scan.se idag och upplevde deras meny som positiv. Undrar om någon vet hur man gör en sådan? Alltså att flashmenyn förstår att man är på index.php?id=5 t.ex. och visar vad den då skall göra.

Tips på hur man gör eller en utförlig tutorial är välkommet, även en diskussion hurvida en flashmeny är bra att ha på en sida alt. htmlmeny

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Det går att skicka vars till Flash på ett antal sätt.
Dels har du "FlashVars" i embed taggen, du kan mata flash med variablar från servern eller med javascript.

Vilken lösning som är bäst beror mycket på hur resten av din sida är uppbyggd, men det enklaste vorde nog en javascriptlösning.
Jag brukar köra med FlashObject för att embedda mina swf filer, vilket gör det lätt att få flash att kunna ta emot tex en querystring.
Kolla mer på http://blog.deconcept.com/flashobject/
Det gör det också smidigt att serva alternativt innehåll till användare utan flash samt sökmotorer.

Om du implementerar en sådan lösning ordentligt tycker jag att det är utmärkt att använda flash för navigation.
Det är smidigare och stabilare en en DHTML lösning och kan göra att det fungerar bättre och ser bättre ut än en ren html meny för de som har flash installerat..

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Tack för tipset,

känner mig som en väldig nybörjare när jag började titta på sidan.. inget bättre tips på tutorial?

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Någon tutorial har jag inte stött på, men det är rätt enkelt att använda flashobject.

Först inkludera .js filen i head sektionen:
<script type="text/javascript" src="flashobject.js"></script>

Sedan i body skapa en div för flashobject och lägg in ditt alternativa innehåll där:
<div id="flashcontent">
<!-- put alternative content here -->
You don't have flash installed.<br />
To bypass detection <a href="?detectflash=false">click here</a>.
</div>

Sedan lägg till en javascript sektion och skapa ett flashobject:
<script type="text/javascript">
var fo = new FlashObject("myMovie.swf", "myMovie", "100%", "100%", 7, "#FFFFFF");

Nu kan du skicka variabler till swf filen från query strängen med:
fo.addVariable("page", getQueryParamValue("page"));
</script>

Så nu om nu skriver "myPage.html?page=1" i webbläsaren så kommer variablen page med värdet 1 att vara tillgängligt under _root i myMovie.swf.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)