axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg Hallå!
Får inte ett formulär som jag laddat hem ifrån flashkit att fungera. den hänger sig på skickar...sen skickar den inte det man har fyllt i.
Här är koden (vet inte om det är denna koden ni behöver för att hjälpa mig med mitt problem)
fscommand("allowscale", "false");
fname1.tabIndex = 1;
lname1.tabIndex = 2;
email1.tabIndex = 3;
telno1.tabIndex = 4;
comments1.tabIndex = 5;
mailform = "mailform.php";
confirm = "skickar ...";
action = "send";
Selection.setFocus("fname");
function validate(address) {
if (address.length>=7) {
if (address.indexOf("@")>0) {
if ((address.indexOf("@")+2)<address.lastIndexOf(".")) {
if (address.lastIndexOf(".")<(address.length-2)) {
return (true);
}
}
}
}
return (false);
}
function formcheck() {
if ((((email == null)) || (email.length<1)) || (email == "ERROR! Address not valid")) {
email = "ERROR! Address not valid";
action = "";
}
if (!validate(email)) {
email = "e-postadress tack!";
action = "";
}
if ((((fname == null)) || (fname.length<1)) || (fname == "ERROR! Address not valid")) {
fname = "Namn tack!";
action = "";
}
if ((((lname == null)) || (lname.length<1)) || (lname == "ERROR! Address not valid")) {
lname = "Företag tack!";
action = "";
}
if ((validate(email)) && (email != "ERROR!") && (fname != "") && (lname != "")) {
action = "send";
loadVariablesNum(mailform, 0, "POST");
gotoAndPlay("wait");
}
}
stop();
tack på förhand!
Vad jag brukar göra för att testa är att först köra php scriptet med GET istället för POST.
Då kan du mata in en URL encodad string att testa direkt mot php scriptet.
Funkar det vet du att problemet är i flash.
Om du sedan kör med ett LoadVars objekt kan du använda trace(my_lv.toString()) för att dubbelkolla vad flash skickar.
Om du inte ska publicera för Flash 5 förstås.
Med POST kommandon och loadVarsNum är det lite knepigare att felsöka.
Sen undrar jag lite varför du referar till input fälten med fName1, lName1 osv då du sätter tabindex och sedan senare referar till dem utan ettan på slutet?
axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg Jag måste ju erkänna att jag inte är någon höjdare på att scripta eller koda, vad menar du med URL encodad string?
Det är inte jag som gjort koden, trodde att det skulle fungera då jag hittade ett formulär på flashkit där man inte behövde ändra så mycket saker. Men tji fick jag. Alltså vet jag inte varför saker är refererade till saker utan etta på slutet....
Kanske är det någon som har ett annat bra mailformulär?
Om ni vill se vad som händer - eller inte - kan ni gå in på https://www.mariatranefeldt.se och klicka er fram till kontakt.
Flash kommunicerar med servern med vad som kallas en URL encodad sträng.
Det är samma sak som du ser i addressfältet på din webbläsare här på wN:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=14&threadid=129220
Delen efter frågetecknet jag gjorde till fetstil är URL encodade strängen.
Så i ditt fall skulle det vara tex: fnamn=maria&lnamn=tranefeldt&email=info@mariatranefeldt.com ...osv
Om du tittar på din mailform.php så kommer det förmodligen läsa av de variabler du skickar med några rader som ser ut typ:
$fnamn=$_POST["fnamn"];
Om det inte finns några sådana rader så kan problemet bero på att scriptet förmodar att php automatiskt läser in dina variabler, vilket var ett tag sedan en standardinstallation av php gjorde då det äventyrar säkerheten.
Om de finns där kan du tillfälligt ändra alla "$_POST" till "$_GET".
Då kan du prova php scriptet separat direkt i webbläsaren genom att skriva in addressen till php scriptet, tex:
http://www.mariatranefeldt.se/mailform.php och sedan lägga till samtliga av de variablar du vill att scriptet skall ta emot som en URL encodad sträng, så något i stil med:
http://www.mariatranefeldt.se/mailform.php?fnamn=maria&lnamn=tranefeldt&email=info@mariatranefeldt.com ...osv
Du kommer då kunna se om scriptet fungerar och problemet ligger i Flash koden, eller om det är något som går galet med scriptet och kan möjligen få ett meddelande om vad.
Det är kanske iofs en bra ide att hitta ett annat och aningen modernare script....men då missar du nöjet att lyckas lösa ett problem iofs ;)
axasagaMedlem sedan jan. 200552 inlägg Tack så jättemycket för hjälpen!!
Det finns inte några sådana rader i mitt mailform.php, ska nog ge upp detta och försöka hitta något enklare och mer uppdaterat.
Just nu känns det nämligen mer relevant att ge henne ett formulär än att spendera timmar att lösa detta.
Ska kanske hålla sig till sånt man förstår...men livet är inte riktigt lika kul då ;)