Hej!
jag har konturerna av en person...alltså bara ytterlinjerna, och sen så har jag själva fyllningen också...alltså det som är innanför konturerna. (ni kan se vad jag menar på bilden)
Det jag nu vill göra är att när jag spelar upp filmen så ska konturerna ritas upp och sen så ska fyllningen sakta fada in.
Hur gör jag?? :q
Tacksam för svar! :e
Rita konturer
5 svar · 333 visningar · startad av sudden
Lägg ytterlinjen i ett MC och fyllningen i ett annat MC och lägg de precis på varandra och sen kan du ju animera hur du vill med masker och fadningar.
Säg till om du vill ha mer detaljerat :)
Jag är en riktig newbie på Flash...började för någon vecka sedan så lite mera detaljer skulle inte sitta helt fel ;)
Okej här kommer de:
Du kopierar fyllningen och skapar ett nytt movieclip där du klistrar in det. Se till att det ligger på x:0 y:0 (markera och skriv in längst ner till vänster.
Gör likadant med konturen.
Sedan lägger du båda MC:na i din flashfilm på exakt samma ställe men i olika lager.
För att få fyllningen att tona gör du en keyframe en bit fram i det lager som du lagt fyllningen i. Klicka sedan på första framen i det lagret och välj: Tween: Motion i Properties längst ner.
Klicka sedan på fyllningen (se till att duär kvar på frame 1) och väljer Color: Alpha och ställerpå 0% i Properties.
Spela upp filmsnutten för att se om det fungerar.
Gå in i MC:et med konturen i och högerklicka på lagret med konturen i och ta "Insert Layer" och högerklicka sedan på det nya lagret (det ska vara över det andra lagret) och välj "Mask".
Lås nu upp båda lagren (de låses automatisk när man väljer mask).
Nu ritar du längs linjen med en tjock pensel stegvis och gör nya keyframes hela tiden (f6).
Alltså, rita över linjen en snutt, tryck f6, rita lite till , tryck f6 enda tills du har tagit dig runt hela linjen.
Lås sedan båda lagren igen och spela upp.
Du får ursäkta mitt otroligt opedagogiska sätt att förklara det här. Inte min starka sida direkt :)
Säg till om något kronglar!
wow tack...det fungerade!! :)
Tuden tack ;)
Nemo problemo :)