webForumDet fria alternativet

loadMovie

6 svar · 209 visningar · startad av neversleep

neversleepMedlem sedan okt. 2001230 inlägg

Hej

Jag har en huvudfilm där jag läser in en fil med loadMovie(..)

Filmen jag läser in funkar finfint för sig själv, men när den körs via huvudfilmen funkar inte vissa actionscript, bla ett där jag refererar med _root.minvariabel. Är det ngt spec man behöver tänka på när man importerar filmer i andra då det gäller tex _root *förvirrad*

AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg

_root refererar till huvudtidslinjen, dvs, tidslinjen i huvudfilmen. Anledningen till att din film funkar när du kör den för sig själv torde vara att _root då refererar till "rätt" tidslinje. Din film är ju huvudfilm när du kör den för sig själv.
Men när du importerar den till en annan film så är det den andra filmens huvudtidslinje som är _root.
Troligen ska du adressera någonting i den här stilen för att dina actionscript ska funka:
_root.dinfilm.minvariabel

/Alar

neversleepMedlem sedan okt. 2001230 inlägg

Tack Alar för ditt svar oich du har rätt så.
Efter 3 timmars googlande hittade jag det lilla ordet _parent som löste problemet.

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Man brukar rekommendera undvika att använda _root pga den typ av problem du hade.
Man kan dock om problemet uppstår änvända _lockroot för att låsa rooten i en inladdad film så du slipper döpa om dina variablar.

_global är ett bra alternativ som är alltid funkar och dessutom ger bättre prestanda och renare kod.

mirandirMedlem sedan maj 2003750 inlägg

Jag rekomenderar att man använder "_parent" för att skapa en relativ sökväg till rätt tidslinje. "_parent" pekar på den tidslinje som det aktuella filmklippet ligger på.

/Mirandir

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

_parent är helt klart det bästa alternativet då det gäller att referera till ett filmklipp.

Då det gäller variabler är det dock bättre att om man kan deklarera dem lokalt så mycket man kan genom att skriva "var" före.

Om en variabel skall vara tillgänglig utanför en funktion eller clip så är _global det bästa.
Med parent kan det bli problem om du tex lägger ett clip inne i ett annat clip, men använder du _global kan du glömma alla sådana bekymmer.
Och som sagt så ger det märkbart bättre prestanda jämfört med _root och _parent och ger en mer kompakt och tydlig kod.

AlarMedlem sedan nov. 2004149 inlägg

Det där med prestandaförbättring var ett intressant tips. Ska testas vid första bästa tillfälle. Tack!
/Alar

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)