webForumDet fria alternativet

Flash som plattform

3 svar · 205 visningar · startad av Bryngfors

BryngforsMedlem sedan juni 200546 inlägg

De flesta kanske redan vet allt om detta, men jag postar lite ändå.

Macromedia publicerade en hel del information om Flash ekosystem igår. Det officiella namnet är nu The Flash Platform och får väl ses som ett försök att samla alla produkter och lösningar under en och samma benämning.

Många intressanta nyheter om Flex också. Bl.a att Macromedia blir medlem i Eclipse Fundation och kommer att leverera en plugin för att skapa webbapplikationer för Flash i Eclipse IDE.

Det kom också fram en del nya uppgifter om vad Maelstrom (nästa Flashspelare) innehåller, förutom de uppgifter vi redan tagit del av via olika demos:

• Stöd för GIF, PNG och Progressiva JPG i runtime
  • Fil upload/download direkt i spelaren

Dessutom ska nästa Flash Lite version, deuce, vara baserad på Flashplayer 7.

Mer uppgifter hos Macromedia:
Maelstrom
The Flash Platform

Hoppas det är av intresse för någon iaf!

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

Jag tror Flash eller åtminstone swf kommer äga framtiden på webben helt klart...html kommer sakterligen passera till historien.
Vad jag läst var Flash huvudanledningen att Adobe köpte Macromedia.

Om Flex kommer lyckas eller om det blir tex Laszlo som kommer användas för att koda sidor med swf som användargränssnitt är väl osäkert, men MS verkar vara för långsamma med XAML + Avalon och jag tvivlar på att de kommer lyckas dominera.

BryngforsMedlem sedan juni 200546 inlägg

Jag tycker inte att man ska se Flash som en ersättare till HTML i alla lägen. I många fall är HTML fullt tillräckligt eller t.o.m bättre, och i vissa fall finns krav som gör att HTML är det enda alternativet. Om inte Flash tillför något extra så bör man överväga om det ska användas överhuvudtaget. HTML kodad efter rådande standarder tillsammans med AJAX kan göra väldigt mycket.

Där Flash kan erbjuda något extra tror jag är webbapplikationer, visuella upplevelser och mobilt innehåll.

När det gäller Flex är priset i stort sett det enda som talar till Laszlo's fördel. Flex är riktat mot stora företag och kostar tyvärr en hel del. Laszlo kan vara ett intressant alternativ för projekt som inte har tillräckligt stor budget. Förhoppningsvis kommer nästa version av Flash möjliggöra utveckling av webbapplikationer via mxml och utan krav på en server.

XAML kommer vara mycket mer kraftfullt men också större, i megabyte räknat, och främst få en spridning i Windowsvärlden (Longhorn samt XP maskiner med tillräcklig prestanda) .

Men vad vet jag? :)

BlixtsystemsMedlem sedan maj 2005704 inlägg

För tillfället är det sant att det endast är värt att göra saker som html inte klarar med flash och tex flex.
Att göra tex en blogg med flash som beter sig lika bra som en html version är bortkastat arbete och ger inga fördelar.
Vad jag tänkte på var hur framtiden ser ut.

Det är I min mening väldigt få sajter som inte har något att tjäna på att inte vara mer responsiva och tex kunna ladda individuella bitar av sidan.
Nätet handlar i det allra flesta fall om någon form av interaktivitet och även grunläggande text baserade sajter som tex ett forum som detta skulle fungera smidigare om det var mer som en applikation.

Tittar man på kort sikt kommer vi nog till att börja med se shopping, auktioner, flygbokingar, finansverktyg och andra sidor med stora krav på interaktivitet gå över till RIA lösningar.
Men jag tror på längre sikt kommer det bli så etablerat att även forum och tom bloggar kommer att köra på samma tekniker.
Det finns helt enkelt ingen anledning att hålla med separata standards för enklare uppgifter då man mycket enkelt kommer kunna nå ett gott resulat med de tekniker som krävs för de mer avancerade uppgifterna.
Men innan vi når dit är det förstås många år.

Angående Laszlo så kommer vi nog se en liknande situation som med tex PHP vs .NET.
Det kommer alltid finnas anhängare av open source lösningar oavsett budget samt stora företag som föredrar att skafa licenser från MS eller MM.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)