Jag håller på att göra mitt andra spel i flash nu. har kommit en liten bit på vägen. fast nu behöver jag lite hjälp.
Jag ska göra ett black jack i flash, i en frame har jag chipsen 1,2,5,10. om jag klickar på chip 1 vill jag spela ett filmklipp som heter chip1 på den framen, och om man klcikar på chip10 vill jag spela ett filmklipp som heter chip10.
Nu undrar jag om det går att göra så i flash.
När man klickar på ett chip så får en variabel vid namn "lastbet" ett värde beroende på vilket chip man klickar på då.
tänkte att kanske nått i denna stil skulle fungera:
if (lastbet=10) {
//play chip10 alltså filmklippet
}
if (lastbet=5) {
//play chip5 alltså filmklippet
}
osv.
Nu vet jag inte om detta fungerar över huvudtaget, och sen vet jag ju att man måste ha nått mer innan scriptet ovan, fast jag har ingen aning om vad det kan vara, typ onEnterFrame ?
aja, hoppas ni förstår vad jag menar och att nån kan hjälpa mig!
Efter som variabeln "bet" har ett värde från 0-40, så kanske man kan göra nått klurigt om "bet" = 20 ska den visa 2stycken 10chipare, och om "bet" = 16, ska den visa 1st 10chipare, 1st 5chipare och 1st 1chipare...
Jag vet inte om jag förstår exakt hur du vill att det skall fungera.
Men på det sätt jag förstår skulle du tex ha ett input textfält där du sätter "bet" värdet och en knapp med något i den här stilen:
on(release){
while(bet>0){
if(bet>=10){
chip10.play();
bet-=10;
} else if (bet>=5){
chip5.play();
bet-=5;
} else if (bet>=2){
chip2.play();
bet-=2;
} else if (bet>=1){
chip1.play();
bet-=1;
}
}
}
Det vorde dock kanske snyggare om de dina chips spelade en efter en.
Då är det bättre att du gör en funktion som varje chip anropar då det spelat klart som då subtraherar från bet värdet tills alla chips är genomgångna.
mitt problem är inte räkna ihop hur mycket som har betats.
EDIT: kasnke inte var det du menade Blixtsystems ? (fatta inte så myckert :P men såg ut som att det skulle lägga ihop värdena)
Nu tar jag chip10 som exempel.
Jag klickar på att jag vill beta 10, då finns det ett chip med en tia på, när jag klickar på den så kommer ett filmklipp som rör chipen till en hög på bordet.
det är högen jag har problem med. Säg att jag har klickar 2 gången på chip10, så vill jag ju att det ska ligga 2stycken 10chippare i mitten.
Så jag tänkte om man kanske kan göra nått script i mitten som som räknar ihop hur mycket jag har bettat och lägger upp olika bilder efter hur mycket jag har betat.
om ni inte fatta nått av texten ovan så kan ni ju kolla på tabellen så kanske det klarnar lite mer :)
Eftersom jag har 4olika chip
1
2
5
10
Då skulle chip högen kunna se ut så här, för olika bet:
bet 1 = chip1
bet 2= chip2
bet 3= chip2, chip1
bet 4= chip2 *2
bet 5= chip5
bet 6= chip5, chip1
bet 7= chip5, chip2
bet 8= chip5, chip2, chip1
osv...
jag skulle kunna göra bilder till alla bet, men det blir lite extra jobb, men inte så mycket eftersom max bet på min black jack är 40.
hoppas ni förstår annars får ni hojta till, så skriver jag lite bättre och kanske slänger upp .fla filen ;)
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e